Sökning: "undervisning i yrkesförberedande program"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden undervisning i yrkesförberedande program.

  1. 21. Projektarbeten på gymnasieskolans yrkesförberedande program : Elevers färdigheter inom formellt skriftspråk och lärares undervisning om formellt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för språk- och litteraturdidaktik

    Författare :Robin Axén; [2013]
    Nyckelord :undervisning; gymnasieskolan; didaktik; formellt skrivande;

    Sammanfattning : Formal writing is an essential part of teaching Swedish and is fundamental for higher education and professional career. The aim of my essay is to research what didactic methods Swedish teachers utilizes in upper secondary school to improve students' abilities to write formal texts. LÄS MER

  2. 22. Undervisning i hållbar utveckling : En undersökning av gymnasieelevers uppfattningar till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Mohamed Hussein; [2012]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisning i hållbar utveckling; kritisk tänkande; demokratiskkompetens; holistisk tänkande; etiska ställningstagande; ämnesövergripande undervisning.;

    Sammanfattning : Vi lever i en komplicerad värld och ett mångfalt samhälle. Vi utsätts för mängder av fakta och informationslödde som eleverna måste förhålla sig till och ta ställning till. För att våra elever ska kunna klara denna utmaning måste de utrustas med förmågor och förståelse, att kunna lösa de problem vi står inför. LÄS MER

  3. 23. Laborativ matematik på gymnasieskolans yrkesprogram. Manipulative materials in vocational education at upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sahar Zahidi; Cecilia Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :Gymnasiet; Laborativ undervisning; Matematik; Motivation; Sociokulturellt perspektiv; Traditionell undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt examensarbete handlar om användandet av laborativ undervisning på gymnasiet. Syftet med vår rapport är att undersöka vad eleverna anser om att använda detta undervisningssätt inom matematiken på gymnasiet. LÄS MER

  4. 24. Hållbar utveckling på Handels- och Administrationsprogrammet Sustainable Development in the Business and Administration Program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Svensson; [2012]
    Nyckelord :APL; CSR; Dewey; Handels- och Administrationsprogrammet; hållbar utveckling; näringsliv; samhällsutveckling; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att studera hur begreppet hållbar utveckling kommer till uttryck i faktisk undervisning på Handels- och Administrationsprogrammet på en miljöcertifierad gymnasieskola i södra Sverige, detta genom både formell undervisning men också inom ramen för elevens arbetsplatsförlagda utbildning, APL. Med hjälp av kvalitativa intervjuer ville jag se huruvida det fanns samsyn eller diskrepans mellan skolans sätt att ta sig an begreppet hållbar utveckling och den arbetsplatsförlagda utbildning som eleverna kommer i kontakt med inom ramen för sitt yrkesförberedande program. LÄS MER

  5. 25. Olika - men på vilka sätt? : Kärnämneslärares syn på sin undervisning på studieförberedande - kontra yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mikael Elzén Wretling; Mats Löfstrand; [2011]
    Nyckelord :Kärnämneslärare; didaktiska skillnader; förkunskaper;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks om kärnämneslärare upplever skillnader, och i så fall vilka skillnader, i sin undervisning beroende på om de undervisar i klasser från studieförberedande eller yrkesförberedande program. Det undersöks även vad lärare anser vara orsaken till dessa skillnader. LÄS MER