Sökning: "undervisning i yrkesförberedande program"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden undervisning i yrkesförberedande program.

  1. 16. En studie om yrkeslärares erfarenheter av undervisning i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Greta Haffling; Terese Hedin; [2016]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; yrkesförberedande program; yrkeslärare; lindrig utvecklings-störning; lärande; traditionellt perspektiv; alternativt perspektiv; dilemmaperspektiv; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Syftet var att studera hur några yrkeslärare i gymnasiesärskolans yrkesförberedande program upplever att undervisa elever med lindrig utvecklingsstörning, deras beskrivningar av och resonemang kring hur de möter dessa elever i sitt lärande. Studien hade en kvalitativ ansats med utgångspunkt i de specialpedagogiska perspektiven. LÄS MER

  2. 17. Där den passar och är relevant - Samhällskunskapslärare i gymnasiet om att undervisa om invandring

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ludvig Torell; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; Elever; Invandring; Kontroversiella frågor; Samhällskunskap; Skola;

    Sammanfattning : Invandring har under senare år blivit en allt mer kontroversiell fråga i Sverige vilken debatterats mycket. Som en relevant samhällsfråga är det i min mening viktigt att invandring behandlas i skolans undervisning, inte minst i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  3. 18. Programbyten i gymnasieskolan. En fallstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Stenberg; [2014-06-26]
    Nyckelord :programbyte; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att kartlägga programbyten på en gymnasieskola och dess orsaker för att öka kunskapen om hur gymnasieskolan kan arbeta för att öka elevers måluppfyllelse i samband med programbyten. Elever som byter program är överrepresenterade i den elevgrupp som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 19. Ekologikunskaper hos blivande gymnasieelever : Skillnader i kunskapen hos sökanden till högskoleförberedande- och yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Maria Ångman; [2014]
    Nyckelord :Ekologi; biologi; hållbar utveckling; grundskola; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka kunskaper inom ekologi högstadieelever har med sig till gymnasiet. Eftersom de flesta gymnasieprogram innefattar kurser i naturkunskap eller biologi så vill jag ta reda på vad man som gymnasielärare kan förvänta sig att de nya eleverna har med sig i bagaget. LÄS MER

  5. 20. Att vinna eller försvinna när alla får varsin dator : En-till-en-satsningar och dess inverkan på delaktighet, självbild och lärande för gymnasieelever i behov av särskilt stöd

    Master-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Annelie Selberg; [2013]
    Nyckelord :ICT; Information and Communication Technology; learning tools; computer; laptop. one-to-one; inclusion; participation; self-esteem; special educational needs; IT; IKT; Informations- och kommunikationsteknik; lärverktyg; dator; en-till-en; inkludering; delaktighet; självkänsla; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how high school students felt that the computer helped or hindered participation and self-esteem in the learning situation and if the students experienced any differences between when they had been relatively alone in using a computer compared to when everyone had their own computer. The starting point was the national one-to-one projects made to give every student access to a personal computer and how it affected students in special educational needs and previous research. LÄS MER