Sökning: "undervisning i yrkesförberedande program"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden undervisning i yrkesförberedande program.
16. En studie om yrkeslärares erfarenheter av undervisning i gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet var att studera hur några yrkeslärare i gymnasiesärskolans yrkesförberedande program upplever att undervisa elever med lindrig utvecklingsstörning, deras beskrivningar av och resonemang kring hur de möter dessa elever i sitt lärande. Studien hade en kvalitativ ansats med utgångspunkt i de specialpedagogiska perspektiven. LÄS MER
17. Där den passar och är relevant - Samhällskunskapslärare i gymnasiet om att undervisa om invandring
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Invandring har under senare år blivit en allt mer kontroversiell fråga i Sverige vilken debatterats mycket. Som en relevant samhällsfråga är det i min mening viktigt att invandring behandlas i skolans undervisning, inte minst i ämnet samhällskunskap. LÄS MER
18. Programbyten i gymnasieskolan. En fallstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien syftade till att kartlägga programbyten på en gymnasieskola och dess orsaker för att öka kunskapen om hur gymnasieskolan kan arbeta för att öka elevers måluppfyllelse i samband med programbyten. Elever som byter program är överrepresenterade i den elevgrupp som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER
19. Ekologikunskaper hos blivande gymnasieelever : Skillnader i kunskapen hos sökanden till högskoleförberedande- och yrkesförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka kunskaper inom ekologi högstadieelever har med sig till gymnasiet. Eftersom de flesta gymnasieprogram innefattar kurser i naturkunskap eller biologi så vill jag ta reda på vad man som gymnasielärare kan förvänta sig att de nya eleverna har med sig i bagaget. LÄS MER
20. Att vinna eller försvinna när alla får varsin dator : En-till-en-satsningar och dess inverkan på delaktighet, självbild och lärande för gymnasieelever i behov av särskilt stöd
Master-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how high school students felt that the computer helped or hindered participation and self-esteem in the learning situation and if the students experienced any differences between when they had been relatively alone in using a computer compared to when everyone had their own computer. The starting point was the national one-to-one projects made to give every student access to a personal computer and how it affected students in special educational needs and previous research. LÄS MER