Sökning: "undervisning i yrkesförberedande program"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden undervisning i yrkesförberedande program.

  1. 11. Algebra - "det där med x och det" : En kvalitativ studie om elever med låga prestationer i matematik och deras upplevelse och problematik inom algebra i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Höglund; [2018]
    Nyckelord :algebra; education; low achievement; mathematics; upper secondary school; vocational program; algebra; gymnasieskolan; låga prestationer; matematik; undervisning; yrkesförberedande;

    Sammanfattning : Algebra is an important part of the Swedish curriculum and is something that many students have difficulties with. Every student in upper secondary school in Sweden has to be given opportunities to develop their knowledge according to the curriculum. LÄS MER

  2. 12. Bam! Jag blev smackad av grammatiken - Gymnasieelevers uppfattningar om kunskaper om grammatik och grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Franksson; Matilda Hasselquist; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; phenomenography; grammatik; grammar; grammatikundervisning; grammar education; metaspråk; metalanguage; svenskämnet; the subject swedish; uppfattningar; views; ämneskonceptioner; subject conception;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om kunskaper om grammatik och grammatikundervisning. Vi utforskar följande frågeställningar: Vilken användning uppfattar eleverna att de har av sina kunskaper om grammatik? Vad karaktäriserar den grammatikundervisning eleverna uppfattar att de får? Hur uttrycker eleverna att kunskaper om grammatik kan läras ut för att dessa kunskaper ska uppfattas som meningsfulla? Undersökningens metod är fenomenografiskt inspirerad då vi i analysprocessen har bearbetat materialet med hjälp av denna metod genom att kategorisera materialet i beskrivnings-kategorier. LÄS MER

  3. 13. En skola som återskapar skillnader mellan elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Jigrot; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter skolreformen år 2011 läser elever på yrkesförberedande program minst 50 poäng samhällskunskap medan elever på studieförberedande läser minst 100 poäng. Samhällskunskap har en särställning när det kommer till skolans uppdrag att fostra demokratiska medborgare. Skolreformen riskerar därmed att skapa två typer av medborgare. LÄS MER

  4. 14. Isolerat eller integrerat? En studie av sex tryckta läromedel i svenska med utgångspunkt i att möjliggöra integrerad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Antonsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie söker ta reda på huruvida grammatiskt metaspråk används i ett antal tryckta läromedel i svenska avsedda för gymnasieskolan. Anledningen till detta är att det idag finns forskning som visar att undervisning om skrivande som integrerar grammatiskt metaspråk leder till att elevers skrivande utvecklas i större grad än när lärare undervisar isolerat om grammatik. LÄS MER

  5. 15. "Läs nu det här så blir du en god människa..." - En studie av lärares syn på sitt arbete med skönlitteratur på yrkesförberedande gymnasier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Lövgren; Sofia Svarvell; [2016]
    Nyckelord :genusperspektiv; horisontell och vertikal diskurs; kunskapssyn; läraruppdrag; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; yrkesprogram; ämneskonceptioner; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur svensklärare verksamma på gymnasieskolor, med i huvudsak yrkesförberedande program, resonerar kring sitt arbete med skönlitteratur och hur detta tar sig uttryck i deras undervisningsmaterial. Våra forskningsfrågor är: Vilka faktorer eller omständigheter påverkar lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Vilka konsekvenser får detta för lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Resultatet visar att lärarnas syn på svenskämnet, skönlitteratur och läsning kan sammanfattas inom följande kategorier: svenskämnets konceptioner i teori och praktik, kunskaper och attityder inom olika utbildningar, värdegrundsarbete och digitaliserad undervisning. LÄS MER