Sökning: "undervisningsmetoder med tvåspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden undervisningsmetoder med tvåspråkighet.

  1. 1. Lärares uppfattningar om att främja andraspråkselevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Lund; Amanda Petersson; [2020]
    Nyckelord :andraspråkselever; Billingualism; Interaktion; L2 students´; modersmål; native language; samtal; skolspråk; vardagsspråk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : För att kunna erbjuda en främjande läsutveckling för andraspråkselever krävs mycket arbete och en medvetenhet om alla enskilda elevers behov. Det finns många olika undervisningsmetoder i samspel med varierade tillämpningar som används i läsundervisningen, frågan är vilka som anses speciellt främjande. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Holmgren; Annie Goebel; [2019]
    Nyckelord :Dövhet och hörselnedsättning; utveckling av ord och begrepp; metod; tvåspråkighet; talspråkighet.;

    Sammanfattning : Barn med dövhet och hörselnedsättning får inte som normalhörande barn tillgång det talade språket automatiskt via hörseln. Ord och begrepp måste läras in på ett medvetet och systematiskt sätt för att denna elevgrupp inte ska komma efter i språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Visuell språkundervisning för elever med hörselnedsättning : En fallstudie inom specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Kvarnström; [2019]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; visuellt lärande; lärande; inlärningsstil; inlärning; teckenspråk; tvåspråkighet; undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) betonas vikten av att alla barn och elever har rätt till den ledning och stimulans de behöver för sin personliga utveckling och sitt lärande. Skolan är därmed skyldig att ge alla elever det stöd de behöver. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmetoder för andraspråkselever : – en systematisk litteraturstudie om andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Melisa Canovic; Pranpriya Yodsuwan; [2017]
    Nyckelord :mother tongue; bilingual; multilingual; swedish as a second language; inclusion; resource; modersmål; tvåspråkighet; flerspråkighet; svenska som andraspråk; inkludering; resurs;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en systematisk litteraturstudie där grunden för undersökningen utgörs av nationella och internationella vetenskapliga artiklar. Syftet med litteraturstudien är att undersöka vilka metoder som läraren kan tillämpa för att stödja elever i sin andraspråksinlärning och om användningen av modersmålet kan främja respektive hämma inlärningen. LÄS MER

  5. 5. Språkdidaktik och språkutveckling i modersmålsundervisningen. Observationer och intervjuer med några lärare och elever i arabiska och tyska i Göteborgsregionen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sausan Assafi; Elisabeth Jolly; [2009]
    Nyckelord :Språkdidaktik; språkutvecklande metoder; modersmål;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med arbetet var att undersöka hur modersmålslärare arbetar i relation till styrdokumenten, vilka läromedeloch arbetsmetoder lärarna använder med hänsyn till elevernas språkutveckling.FrågeställningarVilka metoder, arbetssätt och läromedel använder modersmålslärare i sin undervisning?Hur planerar modersmålslärare sin undervisning?Ställer läraren upp mål för sin undervisning och hur sker i så fall detta?Utvärderar modersmålslärare sin undervisning? I så fall hur och med vem?Hur uppfattar eleverna sin modersmålsundervisning?MetodStudien grundas på kognitiva och sociokulturella teorier om lärande och på arbeten om ämnesdidaktiska metoderi modersmålsundervisningen . LÄS MER