Sökning: "uppgifter i slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden uppgifter i slöjd.

  1. 1. SLÖJDÄMNET OCH DEN KULTURELLA BAKGRUNDENS BETYDELSE : EN KOMPARATIV STUDIE AV HUR ELEVER FRÅN SVERIGE OCH ERITREA BESKRIVER SLÖJDÄMNET PÅ HÖGSTADIET

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jonathan Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Nyanländ elev; upplevelse; Eritrea; kommunikation; slöjdprocessen; högstadieelever; slöjdämnet;

    Sammanfattning : Studien söker kunskap om hur svenska elever, som haft slöjd från årskurs 3 i grundskolan, med elever som är nyanlända från Eritrea, upplever ämnet slöjd. Som nyanländ elev får man tidigt delta i de praktiskt-estetiska ämnena såsom slöjd. LÄS MER

  2. 2. Ett studentinitierat utvecklingsarbete kring hållbar utveckling i slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emmy Gumpert; [2022]
    Nyckelord :hållbar utveckling; studentinitierat utvecklingsarbete; EPA; exit-ticket; lektionsplanering; slöjd; agenda;

    Sammanfattning : En utmaning för slöjdlärare idag är att det finns en brist på läromedel och vägledning för hur man ska arbeta med hållbar utveckling inom slöjden. I detta arbete presenteras en lektionsplanering för undervisning av hållbar utveckling med fokus på materiallära. LÄS MER

  3. 3. Hur elever kan lösa problem genom att använda olika handlingsalternativ i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Martina Vesterlund; [2016]
    Nyckelord :erfarenhetsbaserad kunskap; problemlösning; handlingsalternativ; textilslöjd;

    Sammanfattning : En del av slöjdämnets långsiktiga mål är att eleven ska välja och motivera handlingsalternativ som leder arbetet framåt samt analysera och värdera arbetsprocessen. I många ämnen i skolan arbetar eleverna med färdiga uppgifter där arbetsprocessen på väg mot det färdiga målet är bestämd, det finns ett rätt sätt att lösa arbetet på. LÄS MER

  4. 4. Estetiska ämnen i grundsärskolan : En studie om undervisning och lärande i bild, drama och slöjd för elever med kombinationen utvecklingsstörning och hörselskada/dövhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Sjöqvist; [2015]
    Nyckelord :estetiska ämnen; estetiska lärprocesser; grundsärskola; bild; drama; slöjd; utvecklingsstörning; hörselskada dövhet; fallstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskaper om förutsättningar för lärande inom det estetiska ämnesområdet i grundsärskolan för elever med kombinationen utvecklingsstörning och hörselskada/dövhet. I studien undersöks vilka undervisningsstrategier som används av lärare i bild, drama och slöjd. LÄS MER

  5. 5. Inte bara ’fint och fult’

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Cecilia Holm; Therés Wiklund; [2013-08-20]
    Nyckelord :slöjdprocess; tolka estetiskt uttryck; värdering; värderingsbegrepp;

    Sammanfattning : Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ”analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp” och ”tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck” (Skolverket, 2011a, s. LÄS MER