Sökning: "upprepningar svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden upprepningar svenska språket.

  1. 1. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbetssätt för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hibo Abdullahi; Liza Said; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; modersmål; flerspråkiga barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte genomfördes semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från fyra olika mångkulturella förskolor. LÄS MER

  3. 3. Det kommunikationsstödjande klassrummet : Lågstadielärares undervisning och resonemang om elevers muntliga kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; Amina Cehajic; [2020]
    Nyckelord :Environment; learning opportunities; interactions; communication; primary school; Miljö; lärtillfälle; interaktion; muntlig; kommunikation; lågstadium;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur fyra lärare på lågstadiet arbetar och resonerar när det gäller att få elever att kommunicera muntligt. Studiens teoretiska ram bygger på ett observationsverktyg som fokuserar på tre dimensioner i det kommunikationsstödjande klassrummet: miljö, lärtillfällen och interaktioner (Dock-rell, Bakopoulou, Law, Spencer & Lindsay, 2012:15). LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskoleklass : en studie om förskollärares arbete med flerspråkiga elevers språkutveckling

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emina Gasanin; Jessica Légrádi; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleklass; modersmål; språkutveckling; förskollärare; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Med studiens syfte vill vi belysa de metoder och arbetssätt som främjar elevers förstaspråksutveckling och andraspråksutveckling i undervisningen. I studien används begrepp från det sociokulturella perspektivet. De är den proximala utvecklingszonen, scaffolding, samspel och flerspråkighet/tvåspråkighet. LÄS MER

  5. 5. Snakke mellan språkene. En undersökning av interskandinavisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Julia Romell; [2018-01-29]
    Nyckelord :interskandinavisk kommunikation; samtalsanalys; ackommodation;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras min samtalsanalytiska undersökning av interskandinavisk, framför allt trespråkig, kommunikation. De tre skandinaviska språken, svenska, norska och danska, är mycket lika varandra, men på grund av bland annat skillnader i uttal, är det inte självklart att man förstår varandra mellan språken. LÄS MER