Sökning: "uppsats åk 9"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden uppsats åk 9.
16. Akustisk gitarr eller elgitarr? : En studie av unga tjejers förhållningssätt till gitarren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen UmeåSammanfattning : Denna uppsats försöker ge en djupare förståelse för vad som påverkar och avgör unga tjejers förhållningssätt till den akustiska gitarren, resp. elgitarren. De frågeställningar som ställs är vilka skillnader unga tjejer ser mellan den akustiska- resp. LÄS MER
17. Ekvationer - och deras svårigheter
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka svårigheter med ekvationer. Varför upplevs ekvationer som svåra och besvärliga att lösa? Är det symbolspråket eller språket att uttrycka olika problem? Vi har valt att undersöka detta genom att intervjua elever i åk 9 samt elever som har genomgått A-kursen på gymnasienivå. LÄS MER
18. På spaning efter interkulturalitet i den svenska skolan
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Diskuterar man interkulturaliteten i den svenska skolan? Används interkulturalitet som ett pedagogiskt kommunikativt medel i den svenska skolan? Tar man i de olika lärarlagen upp de svenska minoriteternas ställning eller vet lärarna vilka de är? Finns det lärare med mångkulturell bakgrund i den svenska skolan och i vilka ämnen undervisar i sådana fall dessa? För att försöka att besvara dessa frågor har denna föreliggande uppsats undersökt en högstadieskola åk 6 – 9. De 10 medverkande lärarna delades in efter kriterier som kulturell bakgrund och kön för att kunna representera skolans fem olika lärarlag. LÄS MER
19. Kunskapsskolan i Ystad : En undersökning av matematiken i åk 9
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Att matematikundervisningen har försämrats under senare år i Sverige visar både nationella och internationella studier på. Orsakerna till försämringen anses vara många, bland annat besparingar i skolan och att elever har svårt att finna mening med matematiken. LÄS MER