Sökning: "uppsats åk 9"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden uppsats åk 9.

  1. 6. Formativ bedömning i matematik : En kvalitativ intervjustudie om formativ bedömning med matematiklärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Larsson; [2015]
    Nyckelord :education; formative assessment; grade 7-9; mathematics; formativ bedömning; matematik; undervisning; åk 7-9;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka arbetssätt som verksamma matematiklärare använder för att arbeta med formativ bedömning. Syftet är även att undersöka vilka effekter på elevernas lärande de upplever att arbetssätten har samt vilka svårigheter de upplevt med att implementera formativ bedömning. LÄS MER

  2. 7. Att undervisa mellan raderna : Fyra lärares beskrivningar av undervisning i och bedömning av läsförståelse i åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Engblom; [2014]
    Nyckelord :explicit undervisning; formativ bedömning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Sammandrag Föreliggande uppsats ämnar undersöka hur fyra svensklärare i grundskolans senare år uppfattar och beskriver att de arbetar med undervisning i läsförståelse, samt bedömning av läsförståelse i grundskolans årskurser 7-9. Datamaterial samlades in via halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare, samtliga aktiva i grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER

  3. 8. Kristendomsdiskurser i skolböckers behandling av livsfrågor - möjligheter och begränsningar i elevens livsåskådningsprocess : En textanalytisk undersökning av skolböcker utgivna efter 2011 års kursplan för åk 7-9 i ämnet religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabeth Moritz; [2013]
    Nyckelord :Skolböcker; Diskursanalys; Kristendom; Kristendomsdiskurser; Livsfrågor;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kristendomen konstitueras när text i ett antal skolböcker utgivna efter 2011 års kursplan för åk 7-9 behandlar livsfrågor. Studien tar ansats i ett diskursanalytiskt perspektiv grundat i diskursteori samt John Deweys transaktionsbegrepp. LÄS MER

  4. 9. "För deppig för att springa" : En kvantitativ studie om sambandet mellan upplevd nedstämdhet, upplevd smärta och fysisk aktivitet hos flickor i åk 9

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Peirano; [2012]
    Nyckelord :nedstämdhet; flickor; fysisk aktivitet; sambandsstudie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns ett samband mellan upplevd nedstämdhet och smärta och graden av fysisk aktivitet hos flickor i åk 9. Den upplevda nedstämdheten och smärtan kommer i denna studie att mätas genom att undersöka hur dessa flickor skattat olika psykosomatiska besvär såsomont i huvudet, trött & hängig, ensam, ledsen, ont i kroppen, ont i magen och problem med att sova. LÄS MER

  5. 10. Mål med modersmål. En undersökning om elevers, deras föräldrars och skolpersonalens uppfattning om modersmålets betydelse för måluppfyllelse i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sylwia Wieczorek; [2010-03-11]
    Nyckelord :modersmål; språk; språkinlärning; språksvårigheter; nyanlända elever; flerspråkighet; betydelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka modersmålets betydelse för måluppfyllelse hos polsktalande nyanlända elever i grundskolan. Ett mål är att undersöka ifall det finns skillnader hos de barn som fick studiehandledning på sitt modersmål och de som inte har fått den. LÄS MER