Sökning: "uppsats nationella prov svenska a"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden uppsats nationella prov svenska a.

  1. 1. Glädjerättningen i grundskolan : En jämförelse mellan fristående och kommunala skolors betygsinflation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Holmberg; Alexandra Sahlén; [2021]
    Nyckelord :Independent; municipal; PISA; grade inflation; compulsory school; Fristående; kommunal; PISA; betygsinflation; grundskola;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att besvara frågeställningen om det förekommer någon skillnad i betygsinflation mellan fristående och kommunala grundskolor. Frågan besvaras genom att jämföra resultat på PISA-tester med nationella prov och slutbetyg. LÄS MER

  2. 2. Att inspirera och träna mellanstadieelever i kreativt skrivande inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Maja Cederqvist; [2020]
    Nyckelord :kreativt skrivande; mellanstadielärare; metoder för inspiration; svenskämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how teachers can inspire and train middle school pupils in creative writing within the subject of Swedish. The essay also investigates whether the methods used by the teachers can be seen in the National Exams or not in the subject of Swedish. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig bedömning av nationella prov i svenska för årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Kristina Wikberg; [2017]
    Nyckelord :assessment; inter-rater reliability; national test; bedömning; interbedömarreliabilitet; nationella prov;

    Sammanfattning : Alla elever i svensk grundskola har rätt till utbildning på lika villkor och det innebär att deras prestationer bör bli bedömda på ett likvärdigt sätt oavsett sociala, ekonomiska eller geografiska förhållanden. Ett försök att uppnå likvärdiga, rättvisa och jämförbara betyg är att använda nationella prov och det överordnade syftet i föreliggande uppsats är bidra med kunskap om det nationella provet i svenska för årskurs 6 ur ett reliabilitetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers skriftliga argumentation : En jämförande studie av gymnasieelevers skriftliga argumentation i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk 1

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :David Haas; [2014]
    Nyckelord :gymnasieelevers argumentation; skriftlig argumentation; argumentationsanalys; nationella prov; svenska; svenska som andraspråk; bedömningsanvisningar; logik; empiri; språkliga medel;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats studeras hur elever i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet bedriver skriftlig argumentation i nationella proven utifrån aspekterna logik, empiri och språkliga medel. Uppsatsen syfte är dels att få ökad kunskap om likheter och skillnad­er mellan eleverna i svenska och svenska som andraspråks skriftliga argument­a­­tion, dels vad som skiljer elevtexterna med betyget E (godkänt) och F (underkänt) utifrån nämnda aspekter. LÄS MER

  5. 5. En jämförelse mellan nationella provens skriftliga delprov i svenska och engelska. : Det är lika svårt att bedöma förmågan att skriva uppsats som att bedöma konst.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Elin Egnor; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :nationella prov; likvärdig bedömning; uppsatsbedömning; subjektivitet; kunskapskrav;

    Sammanfattning : En granskning som Skolinspektionen genomförde 2009-2011 visade att bedömning av nationella prov inte är likvärdig och att bedömning av språkämnena har lägst likvärdighet. Till följd av större avvikelser i svenskan anser Skolinspektionen bland annat att svenskan kan lära av engelskan, men rekommenderar i första hand att uppsatsdelen tas bort. LÄS MER