Sökning: "bedömningsanvisningar"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet bedömningsanvisningar.

  1. 1. Måste 15-åringar kunna skriva krönikor? : Förekomsten av genreord, och deras betydelse, i nationella prov i svenska och svenska som andraspråk 1985-2014

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Ågren; [2021]
    Nyckelord :genreteori; genreord; nationella prov; skrivbedömning; textkvalitet; texttypologi; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Många vetenskapliga studier har visat att lärare påverkas av nationella prov. Uppgifterna som förekommer på proven, samt de medföljande bedömningsanvisningarna, har betydelse för hur lärare ser på vad som bör prioriteras i undervisningen och hur elevers resultat ska bedömas. LÄS MER

  2. 2. Handstilens relevans : Bör handstilen bedömas i nationella prov i årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Lindbäck; Erika Björkkvist; [2021]
    Nyckelord :handwriting; handstil; F-3; nationella prov; bedömning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriskt kvalitativa studie är att undersöka elevers förmåga att skriva enkla texter med läslig handstil, huruvida detta har förändrats över tid och om det är relevant att bedöma läslig handstil i de nationella proven i årskurs 3. Undersökningen fokuserar på att jämföra 40 elevtexter från Skolverkets nationella prov i ämnet svenska i årskurs 3 från 2011 och 2018. LÄS MER

  3. 3. Rätt ska vara rätt – eller räcker det med ”begripligt”? Att bedöma grammatisk korrekthet i moderna språk utifrån styrdokumenten – en kritisk dokumentanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anusche Noring; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; tyska; bedömning; betygssättning; läroplansteori; Cultural Sciences; Languages and Literatures; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska vilka möjligheter dagens kurs- och ämnesplaner i moderna språk erbjuder lärarna att bedöma grammatisk korrekthet i elevernas muntliga och skriftliga produktion och beakta den vid betygssättningen. Uppsatsen bygger på en noggrann kritisk textanalys av gällande styrdokument och det tillhörande kommentarmaterialet samt av Skolverkets bedömningsstöd och bedömningsanvisningar i moderna språk. LÄS MER

  4. 4. Luddiga bedömningsanvisningar - En studie om konstnärligt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christoffer Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Konstnärligt uttryck; Sångpedagog; Sångundervisning; Artistic expression; Singing; Singing teacher; Upper secondary school; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : När jag under min utbildning varit ute på praktik och vikarierat har jag flera gånger stött på begreppet konstnärligt uttryck. Jag har alltid tyckt det var svårt att förstå exakt vad ett konstnärligt uttryck innebär. LÄS MER

  5. 5. Hur bedöms elevers skrift i ämnet engelska? – enstudie av 10 lärares metoder och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Bjarnestam; [2018]
    Nyckelord :engelska; textbedömning; bedömningsmetod; bedömning; skrift; betyg; utvärdering text; textproduktion; plagiat;

    Sammanfattning : Detta examensarbete diskuterar frågan hur lärare i engelska praktiskt arbetar med att bedöma elevers textproduktioner. Tio lärare intervjuades (24 frågor) och deras svar jämförs med internationella forskningsrapporter i ämnet på grund av att det var svårt att hitta forskning om bedömningsmetoder eller modeller gällande engelska elevtexter i Sverige. LÄS MER