Sökning: "upptäcka dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden upptäcka dyslexi.

  1. 1. Barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : En studie i hur svenska förskolor arbetar preventivt för att upptäcka riskerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linus Lindström; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; enkätundersökning; fonologisk medvetenhet; förskola; läs- och skrivsvårigheter; screening; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Problem: Personal på förskolor kan uppleva osäkerhet och okunskap då det gäller att upptäcka de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan.  Syftet: Enkätundersökningens syfte var att ta reda på hur förskolor i Sverige idag arbetar med att identifiera de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Att upptäcka dyslexi sent : En kvalitativ studie om högskolestudenter med sen diagnos av dyslexi och deras uppfattningar om sin dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Melissa Kurti; Jana Hasi; [2020]
    Nyckelord :dyslexi; kvalitativ metod; högskolestudenter; sen dyslexidiagnos;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en tydligare bild av vad det innebär för den enskilde att få en dyslexidiagnos i sen ålder och om det underlättat för den som fått veta det redan tidigt under skolgången. Studiens syfte är också att undersöka respondenternas erfarenheter och upplevelser före och efter sin diagnos. LÄS MER

  3. 3. Kunskap om dyslexi : Studenters, lärares, speciallärares och specialpedagogers förutsättningar att stödja elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Daniel Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; dialogue model; teacher; knowledge; Dyslexi; dialogmodellen; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Dyslexi är en ärftlig läs- och skrivsvårighet. Dialogmodellen och dess tre dimensioner är en modell som beskriver förutsättningarna för en lärare att upptäcka och hjälpa elever med dyslexi. LÄS MER

  4. 4. Att upptäcka och åtgärda lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Axel Wahlberg; [2020]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsning; läsförståelse; dyslexi;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuas sex olika pedagoger i årskurser från förskoleklass till mellanstadiet. Lärarna berättar om hur de upptäcker och åtgärdar lässvårigheter. Lärarnas berättelser jämförs med andra studier och litteratur om lässvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Att medvetandegöra och öka kunskaperna om dyslexi i ämnet svenska. : En kvalitativ studie hur diagnosen dyslexi påverkar läsning och skrivning inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Edina Dervisevic; Nadia Tamar; [2019]
    Nyckelord :dyslexi; läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; skrivning; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever får stöd och/eller extra anpassning vid läs- och skrivsvårigheter, samt hur man kan stödja elever som har diagnosen dyslexi. Men även ta reda på var man främst upptäcker svårigheterna/dyslexin, om det är vid läsningen eller skrivningen. LÄS MER