Sökning: "use of information technology in banking sector"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden use of information technology in banking sector.

  1. 1. Hyressättning i Sverige : En analys av konsekvenserna av Svea hovrätts dom om presumtionshyra

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Axel Klint; Simon Ytterholm; [2023]
    Nyckelord :Presumption Rent; Svea Court of Appeals Judgment; Property Valuation; Presumtionshyra; Svea hovrätts dom; Fastighetsvärdering;

    Sammanfattning : I juni 2022 fastställde Svea hovrätt en dom i två mål (ÖH 14593–20 och ÖH 1854–21) om presumtionshyra. Utgången i målen förändrade hyresregleringen. Domen gällde den årliga hyresutvecklingen av presumtionshyror. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Use of Blockchain Technology to Address Cybersecurity Risks in Banking and Finance

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Eman Din; [2023]
    Nyckelord :blockchain technology; bank and financial sector; security; privacy; advantages and challenges of blockchain technology; blockkedjeteknik; bank- och finanssektor; säkerhet; integritet; fördelar och utmaningar med blockkedja teknik;

    Sammanfattning : The growing reliance on digital services has led to an escalation in cyber risks and attacks targeting banks and financial institutions. Such cyber threats necessitate innovative solutions. But to achieve it, one needs to overcome the challenges of seeking reliable information on utilizing blockchain technology to combat cyber-attacks. LÄS MER

  3. 3. AI-chatbots som kundtjänstverktyg inom banksektorn : En kvantitativ studie om svenska bankkonsumenters tillit och intention att använda AI-chatbots

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sophie Bäcktorp; Antonia Henriksson; [2022]
    Nyckelord :trust; Technology acceptance model; Online-trust; chatbots; Artificell intelligience; banking sector; digital customer service; percived humanness; risk; digital trust.;

    Sammanfattning : Digitalisering är under ständig utveckling inom banksektorn. I och med den växande utvecklingen så har intresset för artificiell intelligens ökat men trots detta finns det fortfarande kvar osäkerheter kring användandet av AI-chatbots. LÄS MER

  4. 4. Att förstå konsekvenserna av hållbarhetsrapportering : En studie om införandet av EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar SFDR

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Nicole Tholén; [2022]
    Nyckelord :SFDR; sustainability; financial industry; sustainability reporting; data management; regulatory compliance; investment decisions.;

    Sammanfattning : The provision of global bank capital and its governance has undergone dramatic changes in the last two decades. There has been a growing awareness among companies to address the environmental, social and governance issues to contribute to sustainable development. LÄS MER

  5. 5. Do you mind talking to a chatbot? : A quantitative study about how chatbots affect the digital customer experience within Swedish banks. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anna Hultman; Mikaela Zarki; [2021]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Chatbot; Swedish Banking Sector; Technical Quality; Technical Service Quality; Customer Experience; Customer Satisfaction.;

    Sammanfattning : This bachelor's degree thesis aims to increase the understanding of how chatbots affect the digital customer experience within Swedish banks. Furthermore, this study examines how bank chatbot's technical quality affects the digital customer experience. LÄS MER