Sökning: "utbildning i demokrati"

Visar resultat 11 - 15 av 265 uppsatser innehållade orden utbildning i demokrati.

  1. 11. Barns inflytande i förskolan ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Qendresa Bitiqi; Anna Bettermyr; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; demokrati; förskola; inflytande; läroplansmål och meningsskapande.;

    Sammanfattning : Abstract  The purpose of this ethnographic study is to investigate how ten pedagogues’ reason and interpret about children's influence in the activities. The pedagogues that we interviewed are at different preschools that take place in a small village and a larger city in Skåne county. LÄS MER

  2. 12. Barns delaktighet och inflytande : “Jag försöker säga ja till allt som jag kan eftersom ordet nej begränsar barnen”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Blidevik; Mikaela Pilbrand; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; Delaktighet; Utbildning; Demokrati; Förskola; Möjligheter; Utmaningar; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande är en central del i förskolans utbildning och grundar sig i förskolans styrdokument Läroplanen för förskolan (Lpfö, 2018), Barnkonventionen (2009) och Skollagen (SFS 2010:800). Begreppen delaktighet och inflytande är sammanlänkade med varandra men har olika innebörder vilket är viktigt som pedagog att vara medveten om. LÄS MER

  3. 13. Hur fostrar lärare elever i årskurs f-3 till demokratiska medborgare? : En kvalitativ undersökning om lärares didaktiska uppfattningar om demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tavga Abbas; Jeremias Karsnäser; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdrag; värdegrund; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar didaktiskt kring SO-undervisning i årskurs f-3 i demokratifrågor och vilka möjligheter och utmaningar som kan finnas i den undervisningen. För att kunna besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra informanter med varierande yrkeserfarenhet och aktuella undervisningsårskurser. LÄS MER

  4. 14. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  5. 15. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns inflytande i förskolans utbildning och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Rohman; Yvonne Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande; förskollärare; förhållningssätt; kompetens; demokrati; förskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns en problematik kring och skillnad på hur förskollärare möjliggör för barns inflytande i förskolans undervisning och utbildning, där stor vikt ligger på förskollärarens roll och kompetens. Studiens syfte är att visa hur förskollärare beskriver sina intentioner att arbeta med barns inflytande i undervisningen. LÄS MER