Sökning: "utbildning i demokrati"

Visar resultat 21 - 25 av 265 uppsatser innehållade orden utbildning i demokrati.

  1. 21. Controller i offentlig sektor : En kvalitativ studie av controllerns bidragande roll i välfärdssektorn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Denyz Aliloski; Patricia Holmer; [2022]
    Nyckelord :Job assignments; Controller; Democracy; Efficiency; Financial management; Experience; Public Sector; Rule of law; Education; Operations management; Welfare; Arbetsuppgifter; Controller; Demokrati; Effektivitet; Ekonomistyrning; Erfarenhet; Offentlig sektor; Rättssäkerhet; Utbildning; Verksamhetsstyrning; Välfärd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Behovet av en fungerande välfärd har tydliggjorts till följd av Covid-19. Välfärd är ett samlingsbegrepp och förses via offentlig sektor. De statliga myndigheternas uppdrag är att upprätthålla välfärden genom att arbeta kvalitetssäkert och kostnadseffektivt. LÄS MER

  2. 22. Att utbilda i och genom demokrati i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur ämneslärare utbildar i och genom demokrati på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Axel Petersson; [2022]
    Nyckelord :utbildning i demokrati; utbildning genom demokrati; samhällskunskap; Robert Dahl;

    Sammanfattning : I den rådande läroplanen för gymnasieskolan står framskrivet att undervisningen skall ske genom demokratiska arbetsmetoder (Skolverket 2011a), det vill säga att undervisningen skall ske genom demokrati. Samtidigt står det framskrivet i ämnesplanen för samhällskunskap på gymnasiet att innehållet i undervisningen skall bestå av demokrati (Skolverket 2011b), det vill säga att undervisningen skall vara i demokrati. LÄS MER

  3. 23. "Men det ska sitta i luften, i väggarna, i hur vi talar till varandra” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning om förskolans demokratiska uppdrag.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Bovin; Jun Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Demokrati; Uppdrag; Utbildning; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om hur det demokratiska uppdraget i förskolan beskrivs av förskollärare. Studien har utgått från följande frågeställningar:  Hur resonerar förskollärare om det demokratiska uppdraget i förskolan?  Hur beskriver förskollärare sitt praktiska arbete med demokrati? Studien har tagit teoretisk inspiration i Biestas (2006) tankar kring demokrati kopplat till utbildning. LÄS MER

  4. 24. Bildstöd för flerspråkiga barn i förskolan : en observations och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt-Marie Gustafsson; Jihan Karem; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Bildstöd; Språkutveckling; Inkludering; Demokrati; Proximala utvecklingszonen; Scaffolding; Förskola; Minskad stress;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av hur förskollärare använder bildstöd som pedagogiskt redskap för flerspråkiga barn och vilken påverkan förskollärarnas användning av bildstöd kan ha för flerspråkiga barn i förskolan. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 25. Värdegrund i förändring : En tematisk textanalys av grundskolans värdegrund och dess överensstämmelse med examensordningen för grundlärare 1994–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; läroplan; lärarutbildning; historisk förändring; Biesta; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur skolans värdegrund har förändrats i grundskolans läroplaner mellan 1994–2022 samt hur värdegrunden överensstämmer med examensordningen för grundlärare under samma tidsperiod. Studien utgår från följande frågeställningar: ”Vilka normer och värden innehåller skolans värdegrund i grundskolans läroplaner Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22?”, ”Hur överensstämmer skolans värdegrund med examensordningen för grundlärare mellan 1994–2022?” samt ”Hur har skolans värdegrund och överensstämmelsen med examensordningen för grundlärare förändrats över tid?”. LÄS MER