Sökning: "utegården på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utegården på förskolan.

  1. 1. Lärmiljöers påverkan i förskolan : En intervjustudie om pedagogers syn på lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Magnusson; Elin Lundblad; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; anpassning; handling och arbete; lärmiljö; pedagogens roll; proximal utvecklingszon; utegård och utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur pedagogerna tar tillvara på lärmiljöerna som de har på sin förskola, inriktat på utomhusmiljön. I analysen används Vygotskijs teori, sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Barns förutsättningar för den grovmotoriska utvecklingen i utomhusmiljön : - En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelser om att kunna möjliggöra för barns grovmotoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alicia Källström; Maja Ufhäll; [2021]
    Nyckelord :Pedagoger; kvalitativa intervjuer; kommunal förskola; privat föräldrakooperativ förskola; motorikutveckling; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers upplevelser om hur de kan möjliggöra för barnens grovmotoriska utveckling i utomhusmiljön. Genom kvalitativa intervjuer med drag av tolkande hermeneutik har vi, författare, genomfört semistrukturerade intervjuer med tio pedagoger på två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Inflytande över utegården på förskolan : en studie om inflytande över förskolors utegårdar från huvudmäns och förskolepedagogers perspektiv

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Micaela Abelson; Linn Broström; [2020]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; förskolans utegård; huvudmannanivå; individnivå; makt; barn perspektiv; barnsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad förskolepedagoger och huvudmän anser om deras och barns inflytande över utegårdarna på förskolor i Västra Götaland. En kvantitativ datainsamlingsmetod har valts ut genom enkäter för att kunna besvara studiens frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Hur anpassas den befinliga utegården på förskolan för barn som är rullstolsburna? : En kvalitativ & kvantitativ studie om delaktighet och lärande på förskolans utegårdar för barn som är rullstolsburna

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marigona Kadriu; Melina Reinhardt; [2019]
    Nyckelord :Funktionshinder; funktionsnedsättning; förskolans utegård; förskolans utemiljö; delaktighet; tillgänglighet och framkomlighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet för barn i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare upplever att de kan påverka barns fysiska aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; play; preschool; preschool teacher; pedagogues; Reggio Emilia; Fysisk aktivitet; lek; förskola; förskollärare; pedagoger; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att redogöra för barns fysiska aktivitet i förskolan och undersöka hur pedagoger upplever att de kan utveckla barnens fysiska aktivitetsvanor och rörelsebehov. Det var ett intressant problemområde att studera eftersom stillasittande barn och fysiskt inaktiva barn idag är ett växande samhällsproblem och något som även är kopplat till barnfetma. LÄS MER