Sökning: "utforskande undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade orden utforskande undervisning.

  1. 21. Individualisering i matematik : En utforskande studie om hur lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 genomför individualiseringar i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Ezzeddine; Lena Atas; [2023]
    Nyckelord :individualisering; anpassning; elevers behov och förutsättningar; elevers utveckling.;

    Sammanfattning : Individualisering inom matematikundervisning är viktigt för att kunna skapa en likvärdig undervisning som underlättar lärandet för alla elever. Lärare i förskoleklass och årskurs 1–3 bör ha goda kunskaper om individualisering för att kunna anpassa undervisningen och hjälpa eleverna att uppnå sina kunskapsmål. LÄS MER

  2. 22. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER

  3. 23. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER

  4. 24. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Johansson; Jessica Reinholdsson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolans undervisning och hur de relaterar dessa erfarenheter till utvecklingen av barns språkliga och kommunikativa förmågor. Metoden består av skriftliga intervjuer, via Sunet Survey, av tio förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 25. Multireligiositet och sekularisering i mellanstadiets klassrum : En studie om lärares utmaningar och möjligheter i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Tillenius; [2023]
    Nyckelord :mellanstadiet; multireligiositet; religion; sekularisering; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka spänningsfält som lärare ger uttryck för i undervisning av multireligiösa och sekulariserade elevgrupper, samt vilka didaktiska utmaningar som lärare möter i undervisningen och vilka arbetssätt som av lärare anses som framgångsrika för att bedriva en öppen, utforskande och inkluderande undervisning i multireligiösa och icke-religiösa elevgrupper på mellanstadiet. De medverkande var lärare med lång erfarenhet från olika skolor med olika upptagningsområden vilket gett en bred bild av forskningsområdet. LÄS MER