Sökning: "värdegrund klassrumsklimat"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden värdegrund klassrumsklimat.

  1. 1. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Engdahl; Selma Aljaff; [2024]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; samhällsorientering; SO-undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER

  2. 2. Vikten an en trygg miljö i Klassrummet : En kvalitativ studie om klassrumsklimat på introduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lamees Layth Sedeeq; Nadia Samouy; [2021]
    Nyckelord :Trygghet; Relation; Klassrumsklimat; Ledarskap; Värdegrund.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Demokrati och värdegrundsarbete i skolan : En kvalitativ studie om hur lärare definierar och implementerar begreppen demokrati och värdegrund i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Andersson; Thunqvist Nathalie; [2017]
    Nyckelord :demokrati; värdegrund; demokratiska medborgare; undervisning; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur sju utvalda lärare definierar begreppen demokrati och värdegrund i skolan, samt hur lärarna arbetar med dessa begrepp i undervisningen för att främja elevernas utveckling och lärande. Metoden som används i denna studie är kvalitativoch vi har valt att intervjua sju lärare hurde definierar begreppen demokrati och värdegrund och hur de implementerar dessa i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. "i de klasser där det verkligen skulle behövas att man diskuterar känsligare frågor kan man bara spä på problemen." Klassrumsdiskussioner i samhällskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Forsang; [2016]
    Nyckelord :Deliberativa samtal; diskussioner; gymnasiet; klassrumsklimat; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Klassrumsdiskussioner i samhällskunskapsämnet på gymnasiet kan vara både ett givande och problematiskt inslag i undervisningen, särskilt om eleverna har åsikter som strider mot skolans värdegrund. I den här uppsatsen intervjuas sex samhällskunskapslärare om hur de resonerar kring förutsättningar för, användande och hantering av klassrumsdiskussioner i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Skolans demokratiska uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Mattisson; [2010]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; deltagardemokrati; demokratiska arbetsformer; demokratiska samtal; demokratisk fostran; demokratisk kompetens; demokratiuppdrag; dialog; förankra demokrati; förmedla demokrati; läromiljö; samhällskunskap; värdegrund;

    Sammanfattning : I denna tolkande studie undersöks samhällskunskapslärares förståelse och tolkning av skolans demokratiska uppdrag på gymnasieskolan. Styrdokumenten såsom skollag, läroplaner och kursplaner i samhällskunskap ålägger skolan ett demokratiskt uppdrag, men beskriver inte hur detta ska omsättas i praktiken. LÄS MER