Sökning: "förmedla demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden förmedla demokrati.
1. Att fostra demokratiska medborgare: En kvalitativ studie om skolans demokratiuppdrag utifrån lärare i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Demokratiuppdraget är ett skolans viktigaste uppdrag. Detta uppdrag fastställs i skollagen och beskrivs i läroplanens inledande delar samt det centrala innehållet för de samhällsorienterande ämnena. I arbetet med detta har lärare en central roll. LÄS MER
2. ”Det är bättre att ha ont utanpå än inuti” : En kvalitativ textanalys av tre skönlitterära verk utifrån temat utanförskap i relation tillskolans värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skollagen (2010:800) slår fast att all skolpersonal är ålagd att förmedla och förankra värdegrunden i och utanför undervisningen. I värdegrunden återfinns värden som elever ska utveckla under sin skolgång. LÄS MER
3. Rätten att blåsa i visslan - En granskning av den svenska implementeringen av EU:s visselblåsardirektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Den offentliga sektorn i Sverige har historiskt genomsyrats av transparens och skydd för arbetstagares rättigheter. Yttrandefrihet och meddelarskydd är rättigheter som utgör kärnan för demokrati. Trots att arbetsrättsligt skydd är en kärnfråga i Sverige, uppstår frågor om hur långt skyddet egentligen sträcker sig. LÄS MER
4. Svenska som demokratiämne : Elever i en flerspråkig förstaklass talar om demokratiskarättigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka vilka uppfattningar elever i år 1 har om fyraroller om demokrati som ska styra svenskundervisningen: rätten att uttryckasig, rätten till språket, rätten till mångkulturalitet och rätten till källkritiskttänkande. Elever i en flerspråkig förstaklass besvarar frågor om dessa rättigheter, och elevernas svar analyseras enligt så kallad systemisk-funktionellgrammatik. LÄS MER
5. Vad visar den plan som säger mer än tusen ord? : Illustrationsplanens betydelse utifrån tydlighetskravet i Plan- och Bygglagen
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Studien syftar till att undersöka illustrationsplaners betydelse som ett förtydligande dokument till detaljplanen, samt i vilken utsträckning illustrationsplaner uppfyller tydlighetskravet i 4 kap 32 och 33 § § Plan- och bygglagen (PBL). Studien har framtagits med avsikt att uppmärksamma en problematik vars effekter kan påverka det faktiska medborgarinflytandet. LÄS MER