Sökning: "värdegrund människosyn"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden värdegrund människosyn.
11. Fyra kyrkoherdar: ledarskap med människosyn som grund och redskap
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Anledningen till att vi antar att kyrkoherdarna har en starkare värdegrund än ledare i privat och offentliga organisationer grundar sig i ett personligt engagemang. Vi brinner för frågor angående ledarskapsutveckling, en vilja till förståelse och en förändring till att få ledare att helt enkelt växa som ledare. LÄS MER
12. Social och kulturell problematik i skolan : En studie av förhållningssätt hos rektorer och lärare
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vårt syfte med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka hur rektorer och lärare förhåller sig till social och kulturell problematik. Hur tänker och samtalar rektorer och lärare kring människosyn, kunskapssyn, kommunikation och samverkan? Hur förhåller sig rektorer och lärare till social och kulturell problematik i skolan? Vilka svårigheter och dilemman uppstår i arbetet med att omsätta läroplanens grundläggande värden i praktiken? I undersökningen har vi använt oss av intervjuer med övergripande intervjuområden. LÄS MER
13. Religionsundervisning för livet : En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Uppsatsen Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner, har syftet att redogöra för den utveckling av religionsämnet som skett framförallt från Lgy70 till Lpf94 men även beskriva religionsämnet dessförinnan i skolan, samt att redogöra för hur man kan arbeta med utgångspunkt i moral, etik och livsfrågor i gymnasieskolan och motivera detta arbetssätt utifrån Lpf94 och kursplanen för religionskunskap. Metoden som använts är en deskriptiv litteraturstudie. LÄS MER
14. FN:s BARNKONVENTION / UNICEF:s del i arbetet med implementeringen av barnkonventionen i Kosova & Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Abstract Uppsatsens huvudsyfte är att belysa UNICEF:s (Förenta Nationernas barnfond) arbete med implementeringen av FN:s barnkonvention i Kosova samt belysa Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF. Den sociologiska teorin jag använt är George Ritzers teori om den metateoretiska scheman. LÄS MER