Sökning: "vårdnadshavares delaktighet inskolning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden vårdnadshavares delaktighet inskolning.

  1. 1. Vårdnadshavare skolas in -en synvända i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zenitha Brahm; Katrin Feuerbach Wengel; [2024-02-27]
    Nyckelord :förskola; early childhood education; förskollärare; ECEC teacher; inskolning; introduction; samverkan; samarbete; cooperation; vårdnadshavare; caregiver;

    Sammanfattning : Denna studie gör anspråk på att närma sig viktiga faktorer för en god samverkan mellan förskola och hem. Det är en kvalitativ studie som analyserats på fenomenografisk grund och det fenomen som studeras är inskolningen, fokuserat på förskolans sätt att etablera en god samverkan. LÄS MER

  2. 2. Inskolning - Starten till föräldrasamverkan : En kvantitativ studie om vårdnadshavares erfarenheter av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Karlsson; Helen Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetod; föräldrasamverkan; vårdnadshavare; delaktighet; inflytande; Traditionell inskolning; Föräldraaktiv inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att utveckla kunskap om vårdnadshavares erfarenheter rörande delaktighet och inflytande vid inskolning. Genom att använda en kvantitativ metod i form av en internetbaserad enkät, kunde vårdnadshavares upplevelse av inskolningsprocessen samt val av inskolningsmetoder utmätas. LÄS MER

  3. 3. ”Vi måste förstå varandra så att mitt barn kan utvecklas” : Nyanlända vårdnadshavares och pedagogers upplevelser gällande samverkan, delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Larsson; Hodan Sheik-Hassan; [2020]
    Nyckelord :Förskola; nyanlända vårdnadshavare; föräldrasamverkan; delaktighet; inflytande; kommunikation; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur tre pedagoger och tre nyanlända vårdnadshavare upplever nyanlända vårdnadshavares möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. För att besvara det har enskilda kvalitativa intervjuer genomförts med tre olika pedagoger verksamma i förskolan samt tre nyanlända vårdnadshavare som har barn i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att börja förskolan - när hemmet möter förskolan. Inskolning ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Kristoffersson; Viktoria Widmark; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Anknytning; Omsorg; Delaktighet; Inskolning; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta vårdnadshavares röster i fråga om inskolning av deras barn i förskolan, hur delaktiga de upplever sig vara samt hur delaktiga de önskat och förväntat sig vara i processen. Studien är kvalitativ och har genom semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare ämnat att lyfta deras röster kring inskolningen, som de tidigare hörts förhållandevis lite kring. LÄS MER

  5. 5. Anpassas inskolningen efter barns och vårdnadshavares behov? En studie om hur pedagoger skapar en trygg inskolningsmiljö utifrån barns och vårdnadshavares förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Almedina Buzgovic; Caroline Tornhagen; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; barn; föräldrasamverkan; inskolning; pedagoger; trygg bas;

    Sammanfattning : Först vill vi tacka pedagogerna och förskolorna som har medverkat i vår studie. Utan er hade denna studie inte varit möjlig. Vi vill även tacka varandra för ett gott samarbete. Vi har kunnat dela erfarenheter och idéer med varandra under arbetets gång, men även stöttat och kompletterat varandra. LÄS MER