Sökning: "vad är låg språk"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden vad är låg språk.

  1. 16. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 17. Transition Work Between School Years K-3 and 4-6 in Sweden : - The Importance of Teacher Collaboration in the Subject of English.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lena Åkerman; Mikaela Linder; [2021]
    Nyckelord :years K-3; years 4-6; teachers’ perceptions; principals’ perceptions; students’ academic performance; transition work; transition collaboration; collegial learning; national governing documents; collective efficacy.;

    Sammanfattning : This study has a fourfold focus. Firstly, the study aims to fill a gap in research regarding teachers and principals’ perceptions on transition work and collaboration in school years K-3 and 4-6 in the subject of English. Secondly, the study explores how these views affect students' academic achievement in the subject. LÄS MER

  3. 18. "Matematik är inte bara siffror, utan det är mer än så" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Johansson; Fartun Shiekh; [2020]
    Nyckelord :matematik; undervisning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : De senaste åren har matematikundervisning i förskolan lyfts fram alltmer i förskolans styrdokument Lpfö 18 och Skolverket. Förskolebarn vistas allt fler timmar på förskolorna idag vilket har betydelse för hur deras grundläggande kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER

  4. 19. Tjugofyra är lika med fyra tjugo : En kvalitativ studie om matematik-och språklärares uppfattningar om matematikundervisning på ett främmande språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heba Dhia Peter; [2020]
    Nyckelord :CLIL; language acquisition; Multilingual; mathematics; Scaffolding; CLIL; Flerspråkighet; Matematik; Scaffolding; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva uppfattningarna hos fyra gymnasielärare avseende undervisning i matematik på för ett eleverna annat språk än deras modersmål. Denna kvalitativa studie har genomförts med fyra semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod, två intervjuer med matematiklärare, en intervju med en språklärare och en intervju med en språk- och matematiklärare. LÄS MER

  5. 20. Att utveckla barns språk och kommunikation : Pedagogens roll i barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Dragija; Engela Maliqaj; [2020]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; kommunikation; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en naturlig del av livet och redan i tidig ålder uttrycker sig språket på olika sätt. Det är då viktigt att pedagogerna skapar förutsättningar för att barn ska få en fortsatt utveckling i språket. I Läroplan för förskolan 18 (Lpfö 18, s. LÄS MER