Sökning: "vad är metaspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden vad är metaspråk.

  1. 21. "Läsförståelse, det hör man ju vad det är". : en fokusgruppsstudie om tre lärares syn på läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Oscar Ottosson; Victor Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; literacy; styrdokument; läroplaner; PIRLS; PISA;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi undersökt hur tre lärare i årskurs 4-6 definierar begreppet läsförståelse och hur de tolkar och konkretiserar styrdokumenten i sitt arbete. Utifrån en sociokulturell syn på lärande har vi genomfört en fokusgruppsintervju med tre stycken lärare verksamma på en skola i södra Sverige. LÄS MER

  2. 22. “Vad ska jag skriva nu då?” : - en aktionsforskningsstudie om hur elever och lärare använder sig av metaspråklig förmåga i arbete inspirerat av genrepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Renate Andersson; Ellen Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Berättandetexter; Genrepedagogik; Metaspråk; Skrivprocess; Stöttning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever kan ha svårt för att börja skriva berättandetexter och inspireras för att komma vidare i skrivprocessen. I följande studie har elevers arbete med berättandeskrivning studerats för att undersöka om genrepedagogik kan utveckla och stötta elever i sitt skrivande. LÄS MER

  3. 23. Grammatikens roll i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sara Gustafsson; [2014-03-20]
    Nyckelord :grammatik; svenska;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att klargöra grammatikens roll i svenskundervisningen, med tonvikt på den nya läroplanen GY11. Jag vill studera hur verksamma lärare ser på följande frågor samt hur mitt resultat kan kopplas till både teorier och styrdokument: - Vad är grammatik? - Varför ska grammatik undervisas? - Hur, på vilket sätt, ska grammatiken undervisas? - Hur tolkar lärarna styrdokumenten? Teori: Grammatik är ett mångtydigt begrepp; det kan bl. LÄS MER

  4. 24. I färd med att erövra språket : -effekterna av genrepedagogisk undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elaine Rolfsson; Mathilda Klitte Lundgren; [2014]
    Nyckelord :Effekter; Genrepedagogik; SFL; Sydneyskolan; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie undersöker vad genrepedagogiken och/eller SFL kan ge.Syftet med studien är att undersöka vilka effekter genrepedagogiken och/eller SFL ger utifråndet som kallas för Sydneyskolan. Studier som inkluderas är både nationella och internationellaoch undersöker både första- och andraspråksundervisning. LÄS MER

  5. 25. Att utveckla goda läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cesar-Reiderstad; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteMitt övergripande syfte med examensarbetet är att undersöka om elever som har undervisats i olika läsförståelsestrategier drar nytta av dessa när de läser okända texter, och om det finns skillnader och likheter mellan hur elever använder dessa strategier. Preciserad frågeställningMina frågeställningar är följande: Hur undervisar lärare kring läsförståelsestrategier? Hur använder eleverna sig av denna undervisning när de läser texter? Vilka skillnader och likheter blir synliga mellan elever i samma grupp utifrån hur de använder olika läsförståelsestrategier? Teoretisk ramJag använder mig av sociokulturella teorier och teorier om läsförståelseprocesser för att få en teoretisk förankring i undersökningen. LÄS MER