Sökning: "vad är metod kritik"
Visar resultat 11 - 15 av 207 uppsatser innehållade orden vad är metod kritik.
11. "Det viktigaste är att vi får lära känna varandra" : En upplevelsebaserad studie kring förskolebarns erfarenheter av att vistas på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att studera barns perspektiv kring vad de har för erfarenheter av att vistas på en förskola för att bidra med kunskaper om de äldsta förskolebarnens upplevelser genom att svara på tre frågeställningar vilka är; hur beskriver barnen sina upplevelser av leken, vilka upplevelser har förskolebarnen av de vuxna samt vad upplever barnen att en förskola behöver. Studien är kvalitativ och baseras på tre genomföranden där samtalspromenader och fokusgrupper som metod använts. LÄS MER
12. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER
13. Den professionella revisionens upplevelse av lekmannarevisionens förmåga och oberoende
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Lekmannarevisionen i Sverige har fått utstå en hel del kritik, både i politiska och mediala sammanhang, men även SKR har påpekat brister. Kritiken handlar främst om oberoendet från partipolitik och lekmannarevisionens förmågor och förutsättningar. LÄS MER
14. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER
15. Selektiva straffskärpningar – minskad likabehandling? – En analys av straffskärpningar utifrån teoretiska, rättsliga och etiska principer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Gang crime has lately been a high-priority issue, both by the legislature and among the public. As a result of this, the government decided on the 11th of June 2020 to set up an inquiry that would introduce new measures against crimes in criminal networks (SOU 2021:68). LÄS MER