Sökning: "vad är musikalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden vad är musikalitet.

  1. 1. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  3. 3. Från mimande till hörd: En aktionsforskningsstudie om icke-sångares sångliga självbild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tilda Sventorp; Josefine Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Musikalisk bakgrund; Musikalitet; Självbild; Sångförmåga; Sångundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musical background; Musicality; Self-image; Singing ability; Singing lessons; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : We who have written this study love to sing. Singing is a part of our everyday life and is a great source of joy. We have both come across people who do not have the same positive relationship towards singing as we have. Therefore, we wanted to investigate what could be the reason behind this more negative approach towards singing. LÄS MER

  4. 4. Kan höra men inte göra : en kvalitativ studie med grundad teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rasmus Eriksson; [2019]
    Nyckelord :musikpedagogik; musikalitet; amusi; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Vad är musikalitet, musikalisk kunskap och musikaliska färdigheter? I denna studie har jag undersökt musiklärares åsikter på detta område. Har varje elev möjlighet att vara eller bli musikaliska och förvärva dessa färdigheter för att uppnå de lägsta godkända betygen? Amusi är en neurologisk funktionshämning som berör den perceptiva oförmågan att höra och förstå tonhöjd och rytm. LÄS MER

  5. 5. En fenomenografisk analys av några föräldrars uppfattning om barns musikaliska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Bergman; Moa Marteby; [2018]
    Nyckelord :Music; parents; Preeschool;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och analysera några föräldrars uppfattningar om barnsmusikaliska utveckling. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med föräldrar i enkommun i Södra Sverige har vi undersökt uppfattningar om barns musikaliska utveckling. LÄS MER