Sökning: "vad är pedagogisk teori"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden vad är pedagogisk teori.

  1. 1. "Mina beslut måste göra skillnad för barnen" : Livsberättelser om skolchefers yrkesresor och yrkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Amelie Lundén; Jessica Näsström; [2024]
    Nyckelord :school superintendent; professional identity; life story; narrative theory; skolchef; yrkesidentitet; livsberättelser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Rollen som skolchef i Sverige idag innebär ett ansvar för att alla styrdokument förutbildningen följs. Det finns dock inga lagstadgade erfarenhetskrav för skolchefer.Huvudmannen för utbildningsorganisationen bestämmer vilka erfarenheter och kunskapersom skolchefen behöver. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en inkluderande verksamhet för alla barn i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edwin Lindqvist; Durim Bublica; [2023-10-26]
    Nyckelord :Inkludering; Anpassningar; Delaktighet; Barns behov; Barns perspektiv; Barnperspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger på olika fritidshem beskriver att de arbetar med inkludering och tillgängliga lärmiljöer ur ett specialpedagogiskt perspektiv samt ur ett fritidspedagogiskt perspektiv. Studiens syfte uppnås med hjälp av följande frågeställningar som enbart har ställts till grundlärare i fritidshem: • Hur beskriver fritidshemspersonalen att de arbetar i verksamheten för att inkludera alla barn med utgångspunkt i alla barns behov? • Hur beskriver fritidshempersonalen att de arbetar för att göra lärmiljön tillgänglig för alla barn? Studien har sin teoretiska utgångspunkt i barndomssociologin, där vi ansåg att barnperspektivet kunde förhålla sig till vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Carpe momentum!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Lundin; [2023-10-19]
    Nyckelord :Fritidshem; situationsstyrd undervisning; relationell pedagogik; pedagogiska förhållningssätt; pedagogiska relationer; omsorg; pedagogisk omtanke; embodiment; undervisning i stunden;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. Vidare bidrar studien med en ansats att fördjupa kunskapen om och förståelsen av den situationsstyrda undervisningens betydelse i fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Erik Wallin; Carl-Philip Lingegård; [2023]
    Nyckelord :Känsla av sammanhang; Pedagogisk måltid; Skolrestaurang; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Vad pedagogisk måltid är för något kan tros vara självklart, men när en läser styrdokumenten framställs det inte i den mån en kan komma att tro. Syftet med denna studie är att förtydliga vilka mål den pedagogiska måltiden kan sikta på att nå, hur personalen arbetar för att nå målen samt hur pedagogisk måltid påverkar elevens välbefinnande enligt personalen. LÄS MER

  5. 5. ”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Hammarström; Emelie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; information; introduktion; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. LÄS MER