Sökning: "vad är pedagogisk verksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade orden vad är pedagogisk verksamhet.

  1. 1. Språkutveckling i förskolans pedagogiska dokumentation och skillnader mellan åldersgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Oscar Borsiin-Borring; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola varierar barngruppernas sammansättning, inte minst vad gäller ålder. Eftersom barns utveckling och lärande kontinuerligt ska dokumenteras och följas upp i kvalitetsutvecklande syfte i förskolan, så väcker mitt intresse för att undersöka hur barns språkutvecklingsdokument i relation till barngruppens ålderssammansättning. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en inkluderande verksamhet för alla barn i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edwin Lindqvist; Durim Bublica; [2023-10-26]
    Nyckelord :Inkludering; Anpassningar; Delaktighet; Barns behov; Barns perspektiv; Barnperspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger på olika fritidshem beskriver att de arbetar med inkludering och tillgängliga lärmiljöer ur ett specialpedagogiskt perspektiv samt ur ett fritidspedagogiskt perspektiv. Studiens syfte uppnås med hjälp av följande frågeställningar som enbart har ställts till grundlärare i fritidshem: • Hur beskriver fritidshemspersonalen att de arbetar i verksamheten för att inkludera alla barn med utgångspunkt i alla barns behov? • Hur beskriver fritidshempersonalen att de arbetar för att göra lärmiljön tillgänglig för alla barn? Studien har sin teoretiska utgångspunkt i barndomssociologin, där vi ansåg att barnperspektivet kunde förhålla sig till vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Joakim Lind; Simon Gillberg; [2023-10-19]
    Nyckelord :Situerat lärande; praktikgemenskaper; legitimt perifert deltagande; sociala relationer; socialt lärande; rastverksamhet; förhållningssätt; fritidshemmet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  4. 4. ”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Hammarström; Emelie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; information; introduktion; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 5. Vad är en inkluderande lärmiljö för barn enligt förskolepedagogerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carolin Olsson; Gillsvik Josefine; [2023]
    Nyckelord :Inkluderande lärmiljö; inkludering; lärmiljö; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är något som inte nämns i Läroplan för förskolan (2018), men betydelsen av det är något som man kan tolka genomsyrar en stor del av styrdokumentet, och begreppet står med i flera av våra läroböcker. Enligt Läroplan för förskolan (2018) har miljön en betydelsefull roll när det kommer till barns utveckling och lärande. LÄS MER