Sökning: "vad är poesi"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden vad är poesi.

  1. 6. Syntaktisk främmandegöring i Mahmoud Darwishs poesi Masraʿ al-ʿanqāʾ från diktsamlingen Limādhā tarakta al-ḥiṣāna waḥīdan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Rania Mankash; [2021-09-29]
    Nyckelord :arabiska; arabisk poesi; syntaktisk; främmandegöring; framförställning; fördröjning; utelämnande; upprepning; Mahmoud Darwish;

    Sammanfattning : Studien handlar om الانزياح التركيبي (syntaktisk främmandegöring) i modern poesi och behandlar främst syntaktisk främmandegöring i den palestinsk-arabiska poeten Mahmoud Darwishs poesi. När poeten använder syntaktisk främmandegöring i sin poesi avviker han från det vanliga språket, grammatiskt och semantiskt, vilket gör modern poesi intressant och oförutsägbar. LÄS MER

  2. 7. Allt ljus på lyrikens livsbildande rader : lyriken som litterärt och didaktiskt innehåll i svenskundervisningen, årskurs F–3 – utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnéa Andersson; Jeanette Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Lyrik; poesi; svenskdidaktik; lärare; litteratur; konstruktion; multimodalitet; språklig och kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån fyra blivande grundlärare och deras erfarenhet av lyrik studera i vilken utsträckning de väljer att belysa lyriken i förskoleklass och årskurs 1–3. Utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv på läraren som lyrikläsare och didaktiker med frågorna vad, hur och varför i fokus, har vi genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med kvantitativa inslag i form av fasta svarsalternativ, erhållit en generell överblick gällande informanternas erfarenhet av lyrik och en djupare förståelse för hur denna på olika sätt kan komma att inverka på vad som blir uppmärksammat i både dikt och klassrum. LÄS MER

  3. 8. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER

  4. 9. Gulzar - ordkonstnär, filmregissör och mångfaldsfenomen : Analys av romanen Do log i ljuset av författarens liv

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Birgitta Walldén; [2021]
    Nyckelord :indisk filmregissör och författare;

    Sammanfattning : Do Log (Två folk) är författaren Gulzars[1] första och hittills enda roman. Boken berättar om vad som hände en grupp människor i samband med delningen av Indien 1947.  Under mitt sökande efter bakgrundsfakta har jag blivit fascinerad av Gulzar som nutida kulturperson-lighet med imponerande bredd. LÄS MER

  5. 10. Vardagens diskreta charm. Found poetry som transkription, manipulation och dokumentation : En undersökning av vardagens brukstexter som poetiskt och politiskt material i Ida Börjels Skåneradio (2006), Kristofer Flensmarcks Almanacka (2009) och Emil Boss vad avlägsna vi ser ut man kan knappt tro det är vi (2011)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Pedram Nasouri Tehrany; [2020]
    Nyckelord :found poetry; konceptuell poesi; dokumentär poesi;

    Sammanfattning : This essay examines three contemporary Swedish poetry books that are all based on foundmaterial from everyday life such as transcriptions from a radio channel, personal calendarsand documents from the workplace. Using Martin Glaz Serup’s theories about relationalpoetry combined with Walter Benjamin’s ideas on the author as a producer, it investigates thepolitical and documentary dimensions of found poetry as a practice. LÄS MER