Sökning: "vad det är skillnad mellan flickor och pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden vad det är skillnad mellan flickor och pojkar.

  1. 1. HUR SER POJKARS OCH FLICKORS MÅENDE UT NÄR DET KOMMER TILL ÅNGEST OCH DEPRESSION? : Och finns det eventuellt några skillnader?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Almer Brodde; [2023]
    Nyckelord :Ångest; depression; gymnasieungdomar; skärmtid; stillasittande; könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om det bland gymnasieungdomar finns en skillnad mellan flickor och pojkars mående när det kommer till ångest och depression, samt att se om deras vanor skiljer sig åt när det gäller stillasittande och skärmtid. Studien omfattade 145 elever på en gymnasieskola i Jämtland vilka fick svara på en rad frågor om sitt mående och livsstil. LÄS MER

  2. 2. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johan Ekblom; [2023]
    Nyckelord :Technology; girls; boys; history of technology; sex; gender; technological imbalance; male; female.; Teknik; flickor; pojkar; teknikhistoria; kön; genus; teknisk obalans; könsneutral teknik; manligt; kvinnligt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER

  3. 3. “Jag tänker väl att man behöver stärka upp framför allt tjejernas intresse” - : Lågstadielärares genusmedvetenhet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madeleine Jemander; Ebba Eskilsson; [2022]
    Nyckelord :genus; intresse attityder; self-efficacy; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lågstadielärares upplevelser och uppfattningar om sin teknikundervisning. Detta för att för att få en förståelse kring vad som påverkar ämnet och vidare dess utveckling. I studien har en kvalitativ metod använts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. De ungas sexuella frigörelse : Maj-Briht Bergström-Walans sexualuppfostran i statlig utredning, läromedel och Kamratposten 1965–1975

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Vikner Elin; [2022]
    Nyckelord :Maj-Briht Bergström-Walan; 1970-tal; barn och unga; frigörelse; sexualuppfostran; statlig utredning; läromedel; Kamratposten;

    Sammanfattning : Under 1970-talet genomgick Sverige något som kan kallas för emotionell frigörelse, vilket också kom att innefatta människors sexualliv. Att forma en medveten, ansvarsfull, och känslosam samhällsmedborgare skulle i det stora loppet gynna demokratin. LÄS MER

  5. 5. Hur ser matkonsumtionen ut för barn i åldrarna 6-8 år i skolan och på fritidsverksamheten? : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Mellgren; Emma Holmborn; [2022]
    Nyckelord :mat; skola; matkonsumtion; barn; 6-8 år; enkät; fritidsverksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund Resultatet från Riksmaten – Barn 2003 konstaterade att barn i Sverige äter för mycket mättat fett, samt söta och salta livsmedel. Skolan är en plats som möjliggör tidig grundläggning av hälsosamma matvanor. Att tidigt i livet ha möjlighet att etablera hälsosamma matvanor kan påverka framtida livsmedelsval. LÄS MER