Sökning: "vad krävs av en lärare"

Visar resultat 36 - 40 av 507 uppsatser innehållade orden vad krävs av en lärare.

  1. 36. "Alla kan lära sig ekvationslösning" : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder i ekvationslösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Embla Notelius Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; ekvationslösning; elevlösningar; lärare; missuppfattningar; ekvationslösningsmetoder; undervisning.;

    Sammanfattning : Ekvationslösning är ett matematiskt område som upplevs problematiskt för många elever. För ett godkänt betyg i matematik i både årskurs 9 samt matematik 1 krävs att eleverna kan lösa grundläggande ekvationer. Att många elever upplever området problematisk är således bekymmersamt. LÄS MER

  2. 37. Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Westerdahl; [2022]
    Nyckelord :Digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturella perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Westerdahl, Anna (2022). Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 38. ”Om man ska lära sig att läsa så måste man vara sugen på att läsa.” : Lärares syn på läslust och hur de arbetar med elevernas läslust i åtanke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läslust; läsfrämjande; böcker; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärarnas tankar kring läslusten och motiv för hur man arbetar med den ska bidra till en medvetenhet kring det läsfrämjande arbetets roll i klassrummet och hur den kan utvecklas. Studien riktar in sig på arbetet med elever under de tidiga årskurserna 1–3. LÄS MER

  4. 39. Möjligheter med delaktighet som en främjande metod i sexualundervisningen : En kvalitativ studie av elevers tankar kring sexualundervisning i den svenska grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Lukas Jansson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; sexualundervisning; elever; främjande; begränsande; inkludering; tematisk analys; praktisk epistemologisk analys;

    Sammanfattning : Den här studien är en undersökning av elevers delaktighet i sexualundervisning i den svenska skolan under grundskolans senare år. Det är av intresse att undersöka sexualundervisningen då bland annat läroplanen för den svenska skolan blir uppdaterad till hösten 2022, där betydelsen av utbildning kring sexualitet, relationer och samtycke betonas och eftersom det har förekommit kritik gällande den här undervisningen. LÄS MER

  5. 40. Lärar-elevrelationens betydelse för tidigare elevers skolgång

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Aidin Akbari; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; relationellt perspektiv; motivation; relationens betydelse; tidigare elevers upplevelser;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt tidigare gymnasieelevers upplevelser gällande deras relationer med sina lärare. Syftet med studien är att få en förståelse för vilken betydelse lärar-elevrelationen har haft för elevens skolgång utifrån den tidigare elevens upplevelser. LÄS MER