Sökning: "vad krävs av en lärare"

Visar resultat 41 - 45 av 507 uppsatser innehållade orden vad krävs av en lärare.

  1. 41. Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oscar Olsén; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. LÄS MER

  2. 42. ”wow, vad bra du är på korta ord och vilket minne du har!” : En studie om hur förebyggande insatser och hälsofrämjande förhållningssätt kan påverka elever i språklig sårbarhet vid stadieövergången mellan årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Axelsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stadieövergången mellan årskurs 3 och 4 kan vara särskilt sårbar för elever med lässvårigheter. För att lärare ska ha möjlighet att stödja elever i språklig sårbarhet krävs kunskaper om vad som är särskilt sårbart, vilka insatser som kan implementeras och hur elever gynnas av det. LÄS MER

  3. 43. "Det blir som en liten stötta." : Tolv mellanstadielärares erfarenheter av alternativa verktyg i arbetet med elever som har dyslexi.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lindqvist Lindqvist; Anna Löfling; [2022]
    Nyckelord :alternativa verktyg; artefakt; dyslexi; scaffolding; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att få ökad kunskap om lärares erfarenheter av alternativa verktyg i arbetet med elever som har dyslexi. Frågeställningar som använts är: Vilka alternativa verktyg erbjuds enligt lärare i läs- och skrivaktiviteter för elever som har dyslexi? Hur uppfattar lärare att alternativa verktyg används i läs- och skrivaktiviteter av elever som har dyslexi? Vilka möjligheter och utmaningar ser lärare i användandet av alternativa verktyg i läs- och skrivaktiviteter av elever som har dyslexi? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 44. Fungerar bedömningsstödet i svenska för åk 1 som ett stöd för lärare att utveckla undervisningen? : En studie om lärares uppfattningar om sin förmåga att analysera resultat och omsätta det i sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2022]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografisk; didaktik; bedömning; bedömningsstöd; analys; resultatanalys;

    Sammanfattning : I följande studie förklaras och motiverars intresset utifrån ett visst samhälleligt perspektiv, undervisning i läsinlärning i årskurs 1 med en didaktisk aspekt. En uppfattning beskrivs att det har skett en svag utveckling av läsundervisningen och att denna skett först de senaste åren då skolan brottats med mångåriga traditioner och vanor. LÄS MER

  5. 45. "Men jag vet inte hur jag ska göra det" : En kvalitativ studie om elever i behov av särskilt stöd och resurspedagoger och hur de arbetar tillsammans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stina Larsson; Emmelie Hallin; [2022]
    Nyckelord :scaffolding; resurspedagog; elevassistent; elever i behov av särskilt stöd; relationellt samspel; scaffolding; svenskundervisning; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur resurspedagoger arbetar med elever i behov av särskilt stöd i årskurs F-3 och vilka faktorer som påverkar motivationen hos dessa elever i arbetet med svenskämnet. Resultatet visar att det råder en viss samsyn hos resurspedagoger om vad i arbetet som utgör framgångsfaktorer i det dagliga arbetet i svenskämnet, men att det finns förbättringsmöjligheter. LÄS MER