Sökning: "varför är matematik viktigt"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden varför är matematik viktigt.

  1. 1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  2. 2. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  3. 3. Förskoleklasslärarens syn och arbete med problemlösning : En kvalitativ studie om lärares syn på problemlösning och hur det praktiska arbetet med matematiska problemlösningsuppgifter i förskoleklassen kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Nilsson; Sara Lindeborg; [2022]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; förskoleklass; praktiskt arbete; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med problemlösning i matematikundervisningen. Vi har valt att specifikt undersöka hur det praktiska arbetet med problemlösning i matematik kan se ut på olika skolor och hos olika lärare. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i NO-ämnena - varför och hur?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Celine Biermann; Julia Andersson; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; kunskapsutveckling; lågstadiet; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi sett hur viktigt det är med formativ bedömning i NO-undervisningen för att kunna anpassa undervisningen efter var eleverna befinner sig och vart de ska. Målet med den här kunskapsöversikt var därför att ta reda på vilken effekt formativ bedömning har på elevers kunskapsutveckling i NO-ämnena i lågstadiet, varför den har det samt hur lärare kan påverka kvalitén av den formativa bedömningen. LÄS MER

  5. 5. Verklighetsnära matematik : en studie av infärgning och autenticitet av uppgifter i läroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Efraim Laksman; [2022]
    Nyckelord :karaktärsämnen; matematik; infärgade uppgifter; läroböcker;

    Sammanfattning : Läroplaner i matematik för gymnasiet tar upp att matematik ska kopplas till karaktärsämnen. Särskilt tydligt är det i läroplanen för Matematik 1a, som läses av alla elever på yrkesprogram. LÄS MER