Sökning: "vilken betydelse har musiken för människan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vilken betydelse har musiken för människan.

  1. 1. Musik och sport: Med ”tro i våra hjärtan”. : En kvalitativ studie om musiken ochsupportramsornas funktion och användning i hockeysammanhang.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Linn Alsterfors; [2022]
    Nyckelord :Musik; ramsor; hockey; identitet; ljudlandskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen efterforskar vilken funktion och användning supportramsor och deninspelade musiken har i hockeysammanhang och för fem unga vuxna i Sverige med intresse förÖrebro hockey, som uppsatsen är avgränsad till. Studien undersöker även om musiken ellersupportramsorna kan ha en roll som identitetskonstruktörer för publiken. LÄS MER

  2. 2. Musiken genom ungdomslivet : En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattningar om deras musikaliska livserfarenheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Cathina Bengtzon; [2019]
    Nyckelord :Musikalisk identitet; starka musikupplevelser; musikalisk habitus; musikaliska preferenser; känslor; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats grundas i en nyfikenhet av och intresse för hur och varför människors upplevelser och uppfattningar av musik, stil, smak och preferenser, förändras och påverkas genom livet. Vilka musikaliska upplevelser etsar sig fast i våra minnen och vilken betydelse har dessa minnen för vår identitetskonstruktion, för vår uppfattning av livsvärlden eller för vår känsla av tillhörighet i sociala eller interpersonella gemenskaper? Det är denna typ av frågor som utformat studiens syfte, med avgränsning av urval mot ungdomar och unga vuxna. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan - en jämförande studie mellan fyra förskolor: två musikförskolor och två förskolor utan speciell inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marlene Meltberg; Cecilia Runeson; [2010]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musikförskola; Utveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta arbete är att undersöka och jämföra fyra förskolor - två musikförskolor och två förskolor utan någon speciell inriktning. I arbetet ligger vårt fokus på pedagogerna och hur de arbetar med musiken. LÄS MER

  4. 4. Vad har Jungs arketyper med musik att göra?

    M1-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Hans-Jörgen Alsing; [2009]
    Nyckelord :jungiansk psykologi; Carl Gustav Jung; vaggvisa; symbol; arketyp; tonsatt rörelse; dansknytningens arketyp; musikterapi; dans; dansterapi; arketypteorin;

    Sammanfattning : Ansatsen på denna uppsats är att undersöka om de går att identifiera arketyper enligt de förutsättningar Carl Gustav Jung anger i musik och vilka krav som ställs för att arketyperna ska framträda. Författarens ambition är också att se om de presenterade resultaten kan användas som förklaringsmodell till de fenomen som bland annat uppträder i musikterapisituationer. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av musik på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Katarina Gustafson; [2007]
    Nyckelord :musik; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats har skrivits för att skapa en bild av människors upplevelser av musik på deras arbetsplats. Vad upplever de arbetande människorna att musiken bidrar med och vilken betydelse har musiken för det arbete som de utför? Inledningsvis har en teoridel utformats i uppsatsen för att ge läsaren en fördjupad förståelse för musik och dess koppling till arbetet. LÄS MER