Sökning: "visuella arbetsminnet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden visuella arbetsminnet.

  1. 1. Bild- och ljudminnet i datorspel : Hur minnesförmågan lagrar auditiv och visuell information i datorspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustaf T. Björck; [2022]
    Nyckelord :Ljud; korttidsminne; minne; datorspel; ljudminne; spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur människor lagrar auditiv information i arbetsminnet med fokus på datorspel. För att testa den auditiva lagringsförmågan testades även den visuella informationslagringsförmågan och om en kombination av auditiv och visuell information förbättrar lagringsförmågan. LÄS MER

  2. 2. TikToks effekt på det visuella arbetsminnet jämfört med övrig social media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofia Bensby; [2022]
    Nyckelord :TikTok; social media; visual working memory; visuospatial working memory; Corsi span; attention; cognitive functions; social medier; visuella arbetsminnet; visuospatiala arbetsminnet; Corsi-spann; uppmärksamhet; kognitiva funktioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine if Tik Tok has an effect on visual working memory (VWM) compared to other social media usage (SMU). The VWM temporarily stores visual and spatial information, and works with the attention system. No previous research has been done on the effect TikTok usage (TTU) has on cognitive functions. LÄS MER

  3. 3. Digitala matematikappar som stöd i undervisningen för elever i matematiksvårigheter: En innehållsanalys utifrån fyra undervisningsaspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Nanny Ögren; Jennifer Englund Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Students with learning difficulties in mathematics; mathematical applications; teacher competence; mathematics; individualization; Elever i matematiksvårigheter; digitala matematikappar; lärarkompetens; matematik; individualisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ett analytiskt ramverk som fungerar för analysering av 11 appar och kategorisera dem utifrån deras användbarhet i undervisningen av elever i matematiksvårigheter. Vilka undervisningsaspekter som valdes ut grundades på en anpassning för elever i svårigheter i matematik. LÄS MER

  4. 4. Gender differences in unconscious visual working memory

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Renske Wienen; [2019]
    Nyckelord :Working memory; consciousness; gender; visuospatial; response time; Arbetsminne; medvetenhet; kön; visuospatial; respons tid;

    Sammanfattning : Recent research has shown that working memory tasks can be performed with information that hasn’t been consciously perceived. This provides new opportunities in research concerning possible limitations and influential factors on unconscious working memory. LÄS MER

  5. 5. Med eller utan brus? : En studie om ordavkodning, läsförståelse och arbetsminne.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bodil Rothén; Ellen Torstensson Hultberg; [2018]
    Nyckelord :Arbetsminne; auditivt vitt brus; dyslexi; fonologiska svårigheter; komorbiditet; koncentrationssvårigheter; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; ordavkodning; visuellt pixel-brus; uppmärksamhetssvårigheter;

    Sammanfattning : När vi som lärare och blivande speciallärare ser att den beprövade erfarenheten inte räcker för att alla elever ska nå en snabb och säker ordavkodning behöver vi kunskap baserat på vetenskaplig grund för att kunna ge elever i läs- och skrivsvårigheter rätt stöd och hjälp vilket är en utmaning för lärare och forskare. Då tidigare forskning har visat att ett auditivt vitt brus har en påverkan på koncentrationen för elever med ADHD, skulle det också, med tanke på komorbiditeten mellan läs- och skrivsvårigheter och uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter kunna ha en liknande effekt på läsning för elever med läs- och skrivsvårigheter och/eller dyslexi. LÄS MER