Sökning: "vuxna dyslexi"
Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden vuxna dyslexi.
21. En fokusgruppstudie om Utbildning i svenska för invandrare (SFI) : SFI-lärares syn på utbildningen och relaterade språkliga områden
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : I Utbildning i svenska för invandrare (SFI) ryms flera logopediskt intressanta områden. För att få en större inblick i SFI gjordes därför denna kvalitativa studie över lärares syn på undervisning inom SFI med hjälp av två fokusgruppintervjuer och grundad teori som forskningsansats. LÄS MER
22. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER
23. Dyslektikers skriftspråk - 15-åriga och vuxna dyslektikers skillnader i pausmönster under skrivande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskapSammanfattning : In this thesis I have investigated pauses in writing in word-internal contexts and clause boundaries. I have been looking at the differences between 15-year-olds and adults with dyslexia and been focusing on how many pauses and how much pause time they have in these contexts. LÄS MER
24. Hur utreder Sveriges universitet/högskolor och komvux studenters läs- och skrivsvårigheter? Vilket stöd och kompensation erbjuds?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Idag går många vidare till högre studier samtidigt som antalet studenter med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi kontinuerligt ökar. Enligt Regeringens proposition "Ny värld - ny högskola" (SFS 2004/05:162) beviljades drygt 2000 högskolestudenter med diagnosen dyslexi särskilt pedagogiskt stöd år 2004. LÄS MER
25. Att läsa och skriva med IKT : informations och kommunikationsteknologinsinverkan på unga vuxna dyslektikersläs- och skrivutveckling
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet var att ta reda på hur sju unga vuxna personer med diagnosticerad dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter upplevde de tekniska hjälpmedel som de använde under sin skoltid. En kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer gjordes utifrån ett sociokulturellt och relationellt perspektiv. LÄS MER