Sökning: "vuxna dyslexi"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden vuxna dyslexi.
11. Dyslexi i skolan : En intervjustudie kring unga vuxnas upplevelse av sin tid i grund- och gynasieskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera vad, idag unga vuxna personer med dyslexi, har upplevt under sin tid i skolan. Resultatet kan sedan användas som verktyg i mötet med elever i skolan i dag. Intervjuerna genomfördes enskilt, spelades in och transkriberades. LÄS MER
12. ARHQ-vux : En kvantitativ förstudie om utformandet av ett screeningverktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This quantitative study examines whether the English screening tool ”Adult Reading History Questionnaire” works in a Swedish context or not. The essay is based on a formation of a new screening tool called ARHQ-vux. The intention was to find out whether a person might be dyslectic or not. LÄS MER
13. Dyslexi och svenskundervisning : Vuxna dyslektikers erfarenheter från grundskolans svenskundervisning.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Under min utbildning har jag mött begreppen inkludering och individanpassning i olikasammanhang. Jag har blivit införstådd i vikten av att skapa en skolverksamhet som utgår ifrånindividens kunskapsnivå där eleven får möjlighet till att lära sig utifrån sin egen förmåga. LÄS MER
14. "...jag samlade mycket ord när jag kom hit i början... och dom var viktiga till mig så småningom..." : En studie av vuxna andraspråkselevers språkliga förmåga, strategier och erfarenheter vid avkodning och vd läsning för att lära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : I detta arbete redogörs för vuxna andraspråkselevers språkliga förmåga, erfarenheter och strategier vid avkodning och vid läsning för att lära. Studien har tagit stöd i teorier om läsning, läsförmåga, dyslexi och andraspråksproblematik. LÄS MER
15. ”Charaden” i mötet med skriftspråket : Två livsberättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med narrativ ansats är att utifrån två berättelser från vuxna med verifierade läs- och skrivsvårigheter försöka förstå deras erfarenheter av vad som påverkat deras läs- och skrivutveckling under grundskoletiden. Studiens fokus är hur och vad deltagarna berättar om sin läs- och skrivutveckling under grundskoletiden samt hur uppfattar och värderar deltagarna som vuxna grundskolans insatser för att främja deras läs- och skrivutveckling. LÄS MER