Sökning: "vuxna språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 114 uppsatser innehållade orden vuxna språkutveckling.

  1. 11. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  2. 12. ”…då kan jag bara ta mobilen” : En studie om hur lärare och elever i årskurs 1 resonerar kring ljudböcker och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Svärd; Elin Jonasson; [2022]
    Nyckelord :Language development; language comprehension; listening comprehension; read-aloud; audiobook; illustrations; Språkutveckling; språkförståelse; hörförståelse; högläsning; ljudbok; illustrationer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers upplevelse och förståelse av högläsning. Syftet är att undersöka huruvida formatet på högläsningen, ljudbok eller fysiskt högläst text, påverkar elevernas förståelse för innehållet och intresset för att lyssna. LÄS MER

  3. 13. Betydelsefull och levande läsning i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och erfarenheter av fysisk och digital barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Lundh; Moa Leandersson; [2022]
    Nyckelord :Digital barnlitteratur; fysisk barnlitteratur; literacy; medierande verktyg; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av barns språkutveckling kopplat till digital och fysisk barnlitteratur samt hur dessa används som pedagogiskt verktyg. Det alltmer digitaliserade samhället formar hur vi lever vår vardag, både barn och vuxna. LÄS MER

  4. 14. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Nikola Majerle; [2022]
    Nyckelord :Barn 3-5 år; språkutveckling; kognitiv hemmiljö; digital medieanvändning; STIMQ-2; MAQ; SECDI-III;

    Sammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER

  5. 15. Tidig språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers perspektiv på TAKK i relation till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mai Ader; Malin Friuan; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers perspektiv på TAKK i relation till barns tidiga språkutveckling då vi upplever att det saknas tillräckligt med forskning kring ämnet. Våra frågeställningar inriktar sig på att ta reda på hur TAKK används i förskolan, om det finns något samband mellan användning av TAKK och barns tidiga språkutveckling samt om pedagoger i förskolan ser möjligheter i att främja barns tidiga språkutveckling med stöd av TAKK Vår teoretiska utgångspunkt tas utifrån den sociokulturella teorin och VYgotskijs utvecklingsteori vilken riktar sig mot språkets betydelse för utveckling och lärande därav finner vi relevans till vår studie. LÄS MER