Sökning: "vuxna språkutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 114 uppsatser innehållade orden vuxna språkutveckling.

  1. 21. Barns språkutveckling i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Eriksson; Madelene Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Dokumentation; Förskola; Interaktion; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter till kommunikation och språkutveckling barn erbjuds i förskolans hall, utifrån pedagogers perspektiv. Hur utformningen av hallens miljö samt hur dokumentation används i denna miljö för att stötta barns språkutveckling. För undersökningen valdes enkätstudie. LÄS MER

  2. 22. BARNS PERSPEKTIV OCH BARNSYN I FORSKNING OM ARBETE MED DIGITALA VERKTYG I FÖRSKOLAN – en systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anneli Tunberg; [2021-09-30]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnsyn; digitala verktyg; Förskola;

    Sammanfattning : Barns delaktighet är ett område som lyfts som relevant både i förskolans läroplan och FN:s barnkonvention. För att nå barns delaktighet krävs att barns perspektiv beaktas, det vill säga att vuxna tar hänsyn till barns åsikter och tankar. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbetssätt kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Lundkvist; Heidi Ramström; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; barn; erfarenhet; flerspråkighet; förskollärare;

    Sammanfattning : Kultti (2014) beskriver att när det kommer till det flerspråkiga barnets lärande så sker mycket av den språkliga dimensionen i förskolans lärmiljö. Läroplanen för förskolan belyser en likvärdig utbildning för barnet där språket och utvecklingen hör ihop (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 24. ”Ingen miljö är språkligt främjande, om det inte finns vuxna eller andra barn” : - En kvalitativ studie om förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amelia Fredlund; Kashma Izat; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; språklig sårbarhet; barn; kvalitativa intervjuer; video-observation; sociokulturell teori; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares arbete för att stödja barn med språklig sårbarhet. Genom semi-strukturerade intervjuer med drag av tolkande hermeneutik har vi fått en inblick i hur åtta förskollärare på sju olika förskolor i Mellansverige upplever att de arbetar för att stödja barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  5. 25. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER