Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ESG Performance and Probability of Default

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Julius Bengtsson; Magnus Fredriksson; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; Stakeholder Theory; Probability of Default;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how firms' ESG performance affects their probability of default for Nordic listed firms. Based on stakeholder theory as well as findings from previous literature, we hypothesise that this relationship is negative as our main hypothesis. LÄS MER

  2. 2. Kan revisorn vara den avgörande faktorn för små, onoterade, svenska företags överlevnad? - En studie som undersöker sambandet mellan revision och risken att gå i konkurs eller likvidation.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Landerberg; Ella Svensson; [2023-08-10]
    Nyckelord :Revisionsplikt; Konkurs; Likvidation; Onoterade aktiebolag; Altman Z”-score;

    Sammanfattning : Bakgrund och problematisering: För över tio år sedan avskaffades revisionsplikten för en stor andel av de svenska, onoterade aktiebolagen. Samtidigt har vår ekonomi tampats med svårigheter de senaste åren som bland annat beror på Covid-19 pandemin. Detta resulterade i att rekordmånga företag gick i konkurs eller likvidation under 2022. LÄS MER

  3. 3. Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oskar Törnfeldt; Martin Ageman; [2023]
    Nyckelord :Investeringsbeteende; Generation X; Generation Z; Hållbarhet; ESG; Konjunktur; Inflation; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. LÄS MER

  4. 4. Är “medelsvensson” den nya influencern? - En kvantitativ och jämförande studie om Gen Z-konsumenters förhållningssätt och tillit till influencer marketing och UGC, nu och i framtiden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecka Dagberg; Ellen Johnson; Louise Hallersbo; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; UGC; Gen Z; Sociala Medier; Tillit; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Är “medelsvensson” den nya influencern? - En kvantitativ och jämförande studie om Gen Z-konsumenters förhållningssätt och tillit till influencer marketing, nu och i framtiden. Seminariedatum: 2023-06-01 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Rebecka Dagberg, Louise Hallersbo, Ellen Johnson Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Influencer marketing, UGC, Gen Z, sociala medier, tillit Syfte: Syftet med studien är att identifiera hur framtidens konsumenter i Sverige, Gen Z, förhåller sig till marknadsföringsstrategierna influencer marketing och betald UGC, idag och ett år framåt. LÄS MER

  5. 5. Generation Z vs. tidigare generationer : En jämförande studie av olika generationers ledarskapsvärderingar vid organisationsförändringar 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnéa Hansson; Sandra Ihd; [2023]
    Nyckelord :Organizational change; generational differences; Generation Z; transformative leadership; Organisationsförändring; generationsskillnader; Generation Z; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa medarbetarnas värderingar under organisationsförändringar och därigenom få förståelse för hur Generation Z skiljer sig från tidigare generationer. Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra värderingar av ledarskap mellan Generation Z och tidigare generationer vid organisationsförändringar. LÄS MER