Organisationskultur – från ideell till kommersiell : En kvalitativ studie om organisationskultur i en organisation med ideell, professionell och kommersiell idrott

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Historiskt sett har idrotten i Sverige utövats dels efter ett amatörideal i syfte att bekämpa ohälsa, dels efter eget idrottsintresse. Idrotten har sedan den etablerade sig, följt samhällsutvecklingen och anpassat sig därefter. När amatörregeln togs bort på 60-talet genomgick idrotten en förändring mot professionalisering vilket bland annat innebär att anställda inom professionella idrottsorganisationer erhåller ekonomisk ersättning för deras arbete och utövarna kunde tjäna pengar på sin idrott. Idrotten utvecklades i samhället och kommersialisering blev ett fenomen som har gett bestående inslag inom idrottsvärlden, där det nu återfinns flera kulturella värdegrunder som består av ideell, professionell och kommersiell idrott. Syftet med studien är att undersöka om de olika kulturella värdegrunderna kan förenas inom en idrottsorganisation och om det då uppstår några problematiska situationer, spänningar, när de förenas. Studien är en kvalitativ fallstudie där tre semistrukturerade intervjuer har genomförts. Resultatet utgick ifrån Schein’s organisationskultursmodell samt de kulturella värdegrundernas identiteter och visade på att organisationskulturen formas och integreras av ideell, professionell och kommersiell idrott samt att det uppstår spänningar när dem förenas i en organisation. I detta fall blir den professionella och kommersiella verksamheten mer dominerande i organisationskulturen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)