Likvärdig bedömning i grundskolans musikämne?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I egenskap av lärarstudent med ett år kvar av utbildningen har jag fortfarande vissa svårigheter med att tolka den nya läroplanen, Lgr 11. Jag har därför undersökt hur yrkesaktiva lärare tolkar och hanterar den nya läroplanen. Studien innehåller också en analys av likvärdigheten av lärarnas tolkningar eftersom nya rapporter påpekar bristande likvärdighet i den svenska skolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen sker genom semistrukturerade intervjuer med fem högstadielärare i Malmöområdet. Resultatet presenteras i fyra olika avsnitt, (i) lärarnas syn på förberedelsearbetet med den nya läroplanen, (ii) lärarnas tolkning och arbete med läroplanens värdeord, (iii) lärarnas tolkning och arbete med otydliga begrepp i läroplanen, (iv) lärarnas arbete med mellanbetygen (D och B). Resultatet visar att det finns tydliga skillnader i hur lärare tolkar och använder sig av läroplanen. De har även haft olika förutsättningar på skolorna vid implementeringsarbetet. Slutsatsen är att lärarnas skiljda tolkningar påverkar likvärdigheten av bedömningen genom att lärare har olika förväntningar på vad elever ska prestera för att nå ett visst kunskapskrav. Det tydliggörs även att trots att den nya läroplanen hade som mål att skapa likvärdig bedömning så har detta ännu inte uppnåtts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)