Sökning: "Öppen"

Visar resultat 21 - 25 av 2974 uppsatser innehållade ordet Öppen.

  1. 21. Operationssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom teamet i operationssalen : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Rosalinda Nordling; Elin Vahlgren; [2024]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Leadership; Operating Room Nurse; Teamwork; Erfarenheter; Kommunikation; Ledarskap; Operationssjuksköterska; Teamarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: En operationsavdelning är högteknologisk och arbetet i en operationssal är komplext. Nära samarbete i interprofessionella team är avgörande för att genomföra en operation. Operationssjuksköterskor har en central roll i den perioperativa omvårdnaden. LÄS MER

  2. 22. Andlighet och religion i psykiatrisk omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Niki Lundgren Landmark; Yayhe Shukri Abdi; [2024]
    Nyckelord :Experience; nursing; patient; psychiatry; spirituality; Andlighet; omvårdnad; psykiatri; patient; upplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk sjukdom är en ledande orsak till global ohälsa. Under covidpandemin ökade den psykiska ohälsan, samtidigt som intresset för religion och andlighet växte. Religion och andlighet är snarlika begrepp, där religion står för institutionaliserad praktik medan andlighet är individualistiskt präglad. LÄS MER

  3. 23. "Ateljén ska inte bara vara öppen på typ torsdag förmiddag" : Ateljeristors och förskollärares syn på ateljén i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Kastemyr; Agnes Löfman; [2024]
    Nyckelord :ateljé; ateljerista; bildskapande; förskollärare; Reggio Emilias pedagogiska filosofi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och jämföra ateljeristors och förskollärares syn på de förutsättningar som ges för barns bildskapande, samt deras perspektiv på tillgängligheten och tillgången till material i ateljén. De frågeställningar som besvaras är (1) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om ateljéns tillgänglighet och tillgången till material? och (2) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om förutsättningarna barn ges till bildskapande i ateljén? Det teoretiska ramverk som använts för uppsatsen är Reggio Emilias pedagogiska filosofi där fokus ligger på att barn föds intelligenta och har en vilja att utforska världen. LÄS MER

  4. 24. Vårdnadshavares erfarenheter av introduktion till förskolan : En kvalitativ studie om förutsättningar för skapandet av tillitsfulla relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alva Arvidsson; Moa Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; introduktion; vårdnadshavare; tillitsfulla relationer; kommunikation; bemötande; kontinuitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarens erfarenheter av introduktionen till förskolan. Mer specifikt undersöks vad vårdnadshavare anser är viktigt för att skapa tillitsfulla relationer mellan dem och pedagoger under introduktionen i förskolan, samt hur man skulle kunna förändra skapandet av tillitsfulla relationer under introduktionen. LÄS MER

  5. 25. Standard Penetration Test i jämförelse med traditionell markundersökning med Hejarsondering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Andrea Vestgård; [2024]
    Nyckelord :Dynamic probing; standard penetration test; Swedish dynamic probing; geotechnical investigation; Dynamisk sondering; standard penetration test; hejarsondering; geoteknisk undersökning;

    Sammanfattning : Geotekniska undersökningar används för att få en uppfattning om markförhållanden. Ett exempel på en geoteknisk undersökningsmetod är standard penetration test (SPT). Denna metod kombinerar dynamisk sondering med provtagning och används för att kunna härleda bärförmåga i en jord. LÄS MER