Sökning: "ämnesövergripande"

Visar resultat 31 - 35 av 360 uppsatser innehållade ordet ämnesövergripande.

  1. 31. Kreativum : En fallstudie av bildsalen på Färjestadens högstadium

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Fogelström; [2022]
    Nyckelord :bildsal; lärmiljö; bildundervisning; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka vilka tankar och idéer som ligger till grund förutformandet av en nybyggd bildsal samt hur den fungerar i praktiken. Syftet är vidareatt ge en sammanställning och en utvärdering av den nya bildsalen som förhoppningsviskan bidra med kunskap och erfarenheter inför framtida skolbyggen och renoveringar. LÄS MER

  2. 32. ”Vi kunde nästan inte ens uttala ordet entreprenöriellt lärande” : En kvalitativ intervjustudie om hur uppdraget att främja entreprenörskap uppfattas och realiseras inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hellberg Lisela; [2022]
    Nyckelord :Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; undervisning; svenskämnet; svenskämneskonstruktioner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur uppdraget att främja entreprenörskap kan realiseras inom svenskämnets konstruktioner. Syftet är även att öka kunskapen om svensklärares uppfattning och erfarenhet av uppdraget i relation till svenskundervisning. LÄS MER

  3. 33. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER

  4. 34. Att möjliggöra inlärning utomhus : Gymnasielärares uppfattningar om möjligheter, svårigheter och resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Patrik Norrlöf; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; gymnasiet; kvalitativ; möjligheter; resurser; svårigheter; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är ett arbetssätt som visat sig ha stora fördelar på flera olika plan som kognitivt, socialt och bidra till elevers utveckling mot kompetenta och ansvarskännande samhällsmedborgare. Men i takt med att elevernas levnadsår blir fler så blir deras pedagogiskt styrda utevistelser färre. LÄS MER

  5. 35. Undervisning i sex-och samlevnad : Lärare och rektorers erfarenheter och förväntningar på förändringar genom införandet av Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Catarina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Obligatorisk skolundervisning rörande sexualitet har bedrivits i Sverige under nästan 100 år. Under hela den tiden har ämnets utformning, vara eller inte vara, samt betydelse och innehåll debatterats och studerats. LÄS MER