Sökning: "år F-3"

Visar resultat 26 - 30 av 122 uppsatser innehållade orden år F-3.

  1. 26. Undervisningsmetoder som främjarläsförståelse via högläsning : En litteraturöversikt om hur läsförståelse kan främjas viahögläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Emelie Hedberg; Martina Mravljov Iversen; Emma Niklasson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; läsförståelse; ordförråd.;

    Sammanfattning : Högläsning är en vanligt förekommande aktivitet i de tidiga skolåren. Utvecklingen av läsförståelse är något som, enligt läroplanen, ska påbörjas under dessa år. Det är en lång, tidskrävande process som pågår under hela grundskolan. Hur högläsningen utformas ser olika ut i de olika klassrummen. LÄS MER

  2. 27. Skrivundervisning i grundskolans tidigare år F–3 : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Aiah Aleid; [2021]
    Nyckelord :Writing; writing lessons; teaching methods; linguistic awareness and scaffolding.; Skrivandet; skrivundervisning; undervisningsmetoder; språklig medvetenhet och stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av nationell och internationell tidigare forskning kartlägga lärares undervisning i skrivandet i grundskolans tidigare år F–3. Studien är en systematisk litteraturstudie och tar sin utgångspunkt i de centrala begreppen: skrivande, undervisningsmetoder, språklig medvetenhet och stöttning. LÄS MER

  3. 28. Ordförrådsundervisning för elever med svenska som andraspråk. En intervjustudie med lärare i årskurs F-3 som arbetar med andraspråkselevers ordförrådsförrådsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Kristiansson; Daniella Strandberg; [2021]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; flerspråkighet; ordförråd; stöttning; grundskolans tidiga år.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera, beskriva och diskutera hur lärare i årskurs F-3 beskriver sitt arbete med andraspråkselevers ordförrådsutveckling. Genom åtta kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lärare sammanställdes ett material som studerades genom en tematisk analys. LÄS MER

  4. 29. Digitalisering i grundskolans yngre år F-3 – en kunskapsöversikt om effekterna av digitala verktyg i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Krenare Shala; Medina Saadat; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad forskningen säger kring tillämpandet av digitala verktyg i de samhällsorienterande ämnena F-3, vilken verkan de digitala verktygen för med sig i SO-undervisningen för både lärare och elever samt hur man som lärare kan använda det på ett givande sätt. I olika databaser har vi har funnit relevant forskning i form av artiklar, avhandlingar och böcker. LÄS MER

  5. 30. "Jag fattar inte, kan du förklara igen" : En kvalitativ studie om lärares och studenters ämneskunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Håkansson; Isabelle Karlsson; [2021]
    Nyckelord :F-3; Locke; Piaget; Shulman; svenska; utbildning; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundlärarstudenter F–3 och verksamma F–3-lärares uppfattningar om sina ämneskunskaper och om de anser att det är tillräckliga eller otillräckliga för att kunna bedriva undervisning inom svenskämnet i förskoleklass och i årskurserna 1–3. Syftet med studien är även att undersöka eventuella likheter och skillnader mellan de två urvalsgrupperna angående ämneskunskaper inom svenskämnet. LÄS MER