Sökning: "åtgärda problematisk frånvaro"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden åtgärda problematisk frånvaro.

  1. 1. Problematisk skolfrånvaro - Framgångsfaktorer för ett närvarofrämjande samt förebyggande och åtgärdande arbete inom skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikael Turunen; Karin Badh Magnusson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; bemötande; relationer; delaktighet; kartläggning;

    Sammanfattning : Ämnesval: Problematisk skolfrånvaro är ett begrepp som dyker upp allt oftare i litteratur och media. Då vi i våra respektive arbeten möter elever som inte kommer till skolan ser vi ett allt större behov av att veta hur skolan och specialpedagoger arbetar för att förebygga och främja alla elevers rätt till utbildning. LÄS MER

  2. 2. Problematisk frånvaro – Vems ansvar och skyldigheter? : En diskursiv studie kombinerad med Laclau och Mouffes och Faircloughs kritisk diskursanalys av den statliga granskningen ”Saknad!” SOU 2016:94

    Magister-uppsats,

    Författare :Marianne Ståhlbrand; [2020]
    Nyckelord :frånvaro; ansvar; skyldighet;

    Sammanfattning : När elever är borta från skolan vid många tillfällen eller under en lång sammanhängande period kan det innebära stora konsekvenser för elevens utveckling i skolan men också senare fram i livet. Vanligt är att många elever med hög frånvaro känner ett utanförskap som kan följa med hela livet (Gren Landell, 2018). LÄS MER

  3. 3. Konsten att främja närvaro och förebygga och åtgärda problematisk frånvaro

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Schmähl Bolmvall; [2020]
    Nyckelord :promoting attendence; preventing absence; remedying problematic absence; elevhälsa; förebygga frånvaro; främja närvaro; åtgärda problematisk frånvaro;

    Sammanfattning : The work in primary school, including promoting attendence, preventing absence and remedying problematic absence is formulated in laws and decrees, the regulatory documents of primary school as well as “policydocuments” on a municipaly level and the individual schools documents in form off action plans and routines. It is a very important work, but what is formulated does not always correspond to what is implemented. LÄS MER

  4. 4. Skolkuratorns arbete med problematisk skolgång : - Från erfarenhet och bemötande till systematik och evidens

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Lindblom; Julia Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Problematic schooling; school counsellor; early detection; systematic quality assurance; evidence-based practice; Problematisk skolgång; skolkurator; tidig upptäckt; systematiskt kvalitetsarbete; evidensbaserad praktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skolkuratorers erfarenheter av hur en problematisk skolgång identifieras, hur de bemöter denna problematik samt hur de kvalitetssäkrar arbetet. För att besvara studiens syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem skolkuratorer på grundskolor i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Vad elever upplever är viktigt för att de ska närvara i skolan : En kartläggning bland elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :David Lundquist; [2019]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; Frånvaro; Elevnärvaro; Elevperspektiv; Grundskola; Inkludering; Kartläggning; Närvaro; Närvarofrämjande; Problematisk Frånvaro; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Närvaro i skolan har positiva samband med elevers kognitiva utveckling, socialisering och lärande, därför är det betydelsefullt att elever ges goda förutsättningar att kunna och känna lust att närvara i skolan då utbildningen ges. Med utgångspunkten att elevers perspektiv är viktiga i skolans närvarofrämjande arbete kartläggs i denna studie, med hjälp av webbenkäter och en kvantitativ ansats, vad elever upplever är viktigt för att de ska närvara i skolan. LÄS MER