Sökning: "övergångar förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden övergångar förskola.

  1. 11. Samverkan mellan förskolan och förskoleklassen : Förskollärares syn på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Ingemarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Samverkan; Övergångar; Förskollärare;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och förskoleklass är ett stort steg för barnen. För att övergången ska bli så bra som möjligt för barnen bör en bra samverkan mellan förskola och förskoleklass finnas. I läroplanen för skolan och förskolan (Lgr 11, s. 9 & Lpfö 98, s. LÄS MER

  2. 12. Övergångar mellan förskolan och förskoleklass : En studie om förskollärares kunskap och erfarenhet kring elevers övergångar mellan olika verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Carina Bergen; [2022]
    Nyckelord :ADD; Adhd; diagnos; förskola; förskoleklass; kartläggning; problem; skolmognad; symptom; övergångar;

    Sammanfattning : Barn får inte bedömas i förskolan, men en uppfattning görs så till vida om barnet är redoför en överflyttning till skolan eller om barnet bör stanna ett år till. Syftet med studien äratt undersöka förskollärares kunskaper och erfarenheter av ADD och skolmognad, närdet gäller övergången till förskoleklass från förskolan. LÄS MER

  3. 13. Framgångsfaktorer och riskfaktorer gällande elevers övergångar : En studie av skolpersonals erfarenheter av övergångar till inom och från grundsärskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Berg Linda; Poppelier Linda; [2022]
    Nyckelord :framgångsfaktorer och riskfaktorer; intellektuell funktionsnedsättning; salutogent perspektiv; transfer; övergångar grundsärskola grundskola.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka skolpersonals upplevelser och utmaningar gällande övergångar för elever till, inom och från grundsärskolan. Genom att besvara forskningsfrågorna är målet att kunna förtydliga vilka framgångsfaktorer kontra riskfaktorer skolpersonalen upplever vid en övergångsprocess. LÄS MER

  4. 14. Övergången likt en bro från förskola till förskoleklass : En studie utifrån yrkesverksammas erfarenheter med fokusgruppsamtal som metod

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Giertz; Hanna Collin Andersson; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; förutsättningar och hinder; systemteori; övergång;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studien utgår från yrkesverksammas erfarenheter av övergången mellan förskola och förskoleklass med syftet att öka förståelse för upplevelsen av övergången. Det empiriska materialet inhämtades genom fokusgruppsamtal där verksamma med erfarenhet av övergångsprocessen från de båda skolformerna deltog. LÄS MER

  5. 15. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER