Sökning: "2008 lunds universitet företagsekonomiska"
Visar resultat 1 - 5 av 461 uppsatser innehållade orden 2008 lunds universitet företagsekonomiska.
1. The Implementation of a Sustainable Corporate Brand: How to Implement a Sustainable Corporate Brand by the Management of a Retail Organization Through Rebranding
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Title: The Implementation of a Sustainable Corporate Brand: How to Implement a Sustainable Corporate Brand by Management of a Retail Organization Through Rebranding Date of the Seminar: 2nd of June 2023 Course: BUSN39 Degree Project in Global Marketing Authors: Henriette Grønlund Christensen and Julie Melchior Eide Supervisor: Veronika Tarnovskaya Keywords: Sustainability, corporate branding, corporate rebranding, internal corporate rebranding, strategy as practise, sustainable corporate brands Purpose: The purpose of this thesis is to understand how a sustainable corporate brand is implemented by management of a retail organization through rebranding. Therefore, the thesis relates corporate rebranding to sustainability with the aim to understand the process from going from a corporate brand to a sustainable corporate brand. LÄS MER
2. Hur verkligt är verkligt värde? En studie om informationsasymmetri vid börsintroduktioner utifrån IFRS 13 värderingshierarki
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Hur verkligt är verkligt värde? En studie om underprissättning vid börsintroduktioner Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69 – Examensarbete i redovisning på kandidatnivå Författare: Oskar Brunnéd, Simon Sandström, Jamal Shamma Handledare: Liesel Klemcke Syfte: Studien syftar till att undersöka ifall underprissättningen vid börsintroduktioner på Stockholmsbörsen och Nordic Growth Market skiljer sig före och efter införandet av IFRS 13 utifrån storlek, ägarstruktur och förekomsten av en ankarinvesterare. Vidare undersöks om underprissättningen, den beroende variabeln, kan härledas till dessa förklarande variabler, och informationsassymmetri. LÄS MER
3. The Phenomenon of Cryptocurrency and its Implementation into Businesses
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : While the popularity of cryptocurrencies has seen a dramatic uptick as of late, the general phenomenon still carries with it a high level of novelty. The inception of cryptocurrencies began with Bitcoin in late 2008, making its first appearance on a cryptographic community forum, posted by a yet to be identified entity carrying the pseudonym Satoshi Nakomoto. LÄS MER
4. The Cushion-Effect of ESG: Evidence from domestic and cross-border deals between 2008 and 2020
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Purpose: This study investigates the short-term return around the announcement of domestic and cross-border M&A deals, completed by US firms between 2008 and 2020 and how they are affected by the acquiring firm's CSR performance. Methodology: An event study is conducted to establish the short-term return, using the market model to calculate the cumulative abnormal return (CAR) in relation to a market index. LÄS MER
5. Hur upplever svenska millennials syftesdriven marknadsföring annorlunda, när det kommer från lokala kontra globala varumärken?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Pontus Carlén, Åsa Sturesson, Anton Särnell Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Syftesdriven marknadsföring, Anknytning, Komparativ fördel, Varumärkeskapital, Misslyckande, Statistiskt signifikant Syfte: Syftet med denna studie var att utvärdera om unga svenska konsumenter skulle uppfatta lokala varumärken i ett annat ljus jämfört med globala varumärken när de utövade syftesdriven marknadsföring. Metod: Genom att använda definitionerna av Alden et al (2013) representerade SAS det lokala varumärket medan Gillette representerade det globala varumärket. LÄS MER