Sökning: "AIK Hockey"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden AIK Hockey.

  1. 1. Matchen mellan fotboll och ishockey : En kvalitativ studie av varför fotboll och ishockey inte kan korrelera med varandra i samma stad

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Abelsted Anton; Nilsson Adam; [2023]
    Nyckelord :sponsring; eventskapande; medialisering; supporterskap; rivalitet; idrottsförening; varumärke.;

    Sammanfattning : Studien behandlar frågan, varför inte fotboll och ishockey, i samma stad och förening, kan korrelera med varandra samtidigt? Frågan täcker en bred trend som syns i flera städer och föreningen i Sverige, AIK, Djurgårdens IF, Växjö Lakers HC och Östers IF, HV71 och Jönköping Södra IF, för att nämna några. Genom kvalitativa intervjuer på relevanta person inom ett av dessa fallen, AIK, har faktorer kring trenden kunnat identifieras. LÄS MER

  2. 2. Kommer arenorna att överleva den ökade pressen från streamingtjänsterna? : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar beslutet av val av plats för att se en hemmamatch i SHL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Wikström; Lina Wikberg; [2020]
    Nyckelord :SHL; den svenska hockeyligan; streamingtjänster; hockey; arena; konsumentbeteende; faktorer; minskat publiksnitt; lönsamhet;

    Sammanfattning : Ett minskat publiksnitt i arenor är ett aktuellt problem som påverkar flera av världens största sporter. För den Svenska Hockeyligan (SHL) är detta inget undantag. Trots ett minskat publiksnitt i arenorna har den svenska befolkningen ett växande hockeyintresse. LÄS MER

  3. 3. Bortom det sportsliga : - en komparativ studie om problem samt möjligheter i AIK Hockeys externa kommunikation via Hemsida och Instagram

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Malin Öhman; [2015]
    Nyckelord :Publiker; Kommunikation; Information; PR; Ishockey; AIK Hockey; Djurgården Hockey;

    Sammanfattning : AIK Hockey har under ett antal år haft problem med låga publiksiffror på hemmamatcherna. Det finns många olika anledningar till att publiken sviker, men syftet med denna uppsats har varit att genom en jämförande analys med Djurgården Hockey, beskriva och analysera hur AIK hockey kommunicerar via hemsidan och Instagram till publiker. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring inom idrottsföreningar : -En studie om ishockey idrottsAB i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Ericsson; Joakim Lindevall; [2013]
    Nyckelord :Sports organizations; Marketing mix; sports marketing; IdrottsAB; Marknadsföringsmix; idrottsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this studie is to map and describe the marketing strategies of professional sport organizations and examine in what extent and how they apply the 7P’s of the Marketing mix. Method: We have used an abductive approach in this study. LÄS MER

  5. 5. "Kom och hugg oss" : En studie om idrottsklubben AIK:s kommunikation i samband med det uppmärksammade hockeyderbyt den 22 december 2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Jonathan Ulenius; [2011]
    Nyckelord :Crisis Communication; Benoit; Hooligans; Ice Hockey; Hearit; AIK; Firman Boys; Coombs; Apologia; Image; Brand; Kriskommunikation; Benoit; Huliganer; supporterkultur; Ishockey; Hearit; AIK; Firman Boys; Coombs; Elitserien; Apologia; Image; Brand; Varumärke.;

    Sammanfattning : In December 22, 2010, the hockey clubs AIK and Djurgården played against each other in front of an audience of more than 11 000 people in Ericsson Globe Arena, Stockholm. Although it was one of the biggest games of the year, afterwards no one was talking about the actual game on the ice. LÄS MER