Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kan nyblivna förskollärare tillgodose barns rörelsebehov? : En diskursiv dokumentanalys av förskollärarutbildningens kursplaner med fokus på begreppen fysisk aktivitet och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Strandgården; Sanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; hälsa; läroplan; kursplan; utbildning; förskollärare; dokumentanalys; kritisk diskursanalys; makt; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre än någonsin (Sollerhed, 2019). De spenderar större delen av sin vakna tid i förskolan (Ekberg & Vallberg Roth, 2022). Förskolan ska bidra till att barn får röra på sig på många olika sätt (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. How do Communicators in Social Change Organisations Navigate the Use of Artificial Intelligence? : A Thematic Analysis Through the Lens of Ethical Storytelling

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Communication about Development; Charity Communications; Ethical Communications; International Development; ComDev; Ethical Storytelling; AI Ethics;

    Sammanfattning : The increasing accessibility and sophistication of Artificial Intelligence (AI) in generating high-quality images and texts presents opportunities, risks, and ethical dilemmas in the Communication about Development (ComDev) sector. This dissertation asks: how do ComDev professionals navigate the ethics of using AI to create visual and written content to raise funds and motivate action on global social issues? Drawing on the idea that AI ethics cannot be understood or achieved independent of a broader ethical structure, the project develops a theoretical framework of ethical storytelling, suggesting this can be successfully applied to AI and non-AI-generated content. LÄS MER

  3. 3. MÖDRARS ERFARENHET AV AMNINGSSTÖD FRÅN BARNHÄLSOVÅRDSSJUKSKÖTERSKAN. En enkätstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Anna Strömbäck; Maria Svensson; [2018]
    Nyckelord :Amning; Amningsstöd; Barnhälsovård; Barnhälsovårdssjuksköterska; Erfarenheter;

    Sammanfattning : De positiva egenskaper amning och bröstmjölk medför är svåra att uppnå via något annat uppfödningssätt. Trots detta ses en nedåtgående trend vad det gäller amningsfrekvens i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Tipp; [2017]
    Nyckelord :analytisk metod; läsinlärningsmetoder; skolutveckling; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Abstract En examensuppsats, avancerad nivå.Handledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Olof SandgrenTipp, Petra (2017). Vem väljer metoden? En kvalitativ studie om läsinlärningsmetoder på två skolor och hur valet av dessa gått till.Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola 90hp. LÄS MER

  5. 5. "Att läsa för livet liksom"

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Dahlberg; Hanna Petersson; [2016]
    Nyckelord :läsundervisning lässvårigheter critical literacy;

    Sammanfattning : AbstraktTitel: ”Att läsa för livet liksom” - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar om läsutveckling, lässvårigheter och critical literacyFörfattare: Annika Dahlberg och Hanna PeterssonTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå, 15 hpHandledare: Anna-Karin Svensson, Examinator: Birgitta LansheimProgram: Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Datum: 2016-05-24Förväntat kunskapsbidrag: Vår studie bidrar med tio lärares erfarenheter och uppfattningar kring läsundervisning, lässvårigheter och critical literacy. LÄS MER