Sökning: "Agreeableness"

Visar resultat 6 - 10 av 136 uppsatser innehållade ordet Agreeableness.

  1. 6. Hur väl talar vänliga personer kärlekens fem språk? : En kvantitativ studie om sambandet mellan personlighetsdraget vänlighet och kärleksspråk

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Pettersson; Frida Johansson; [2023]
    Nyckelord :Love Language; Agreeableness; Big Five Personality Traits Theory; Chapman; Personality; Kärleksspråk; Vänlighet; Femfaktormodellen; Chapman; Personlighet;

    Sammanfattning : Kärleksrelationer är en betydande del av många människors liv. En viktig del för en välfungerande relation är att visa varandra kärlek, förslagsvis genom olika kärleksspråk. De fem kärleksspråken utformades av Chapman (1992) och innefattar tjänster, fysisk beröring, bekräftande ord, kvalitetstid och gåvor. LÄS MER

  2. 7. Using Social Media and Personality Predictions to Anticipate Startup Success

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Daniel Stenson; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Startup Success Predictions; Founder Personalities; Natural Language Processing; Social Media Analysis; Big 5 Personality Framework; Feed-forward Neural Network; XGBoost.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This thesis explores the potential of integrating predicted founder personalities, based on the Big 5 Personality Framework, into Machine Learning (ML) models to enhance the accuracy of early-stage startup success predictions. Leveraging Natural Language Processing (NLP) techniques, we extracted personality insights from founders' tweets, focusing on US startups funded between 2013 and 2015. LÄS MER

  3. 8. Kan personlighetsdragen i femfaktormodellen predicera Fear of Failure hos tjänstemän?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Julia Järnebrant; Sandra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Fear of Failure; Big Five; personality; Fear of Failure; femfaktormodellen; personlighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationen mellan personlighetsdragen i femfaktormodellen (Extraversion, Tillmötesgående, Ordningsamhet, Emotionell stabilitet och Öppenhet) och det psykologiska fenomenet Fear of Failure hos tjänstemän (N = 115). En enkät skickades ut till en kommunal organisation i Sverige. LÄS MER

  4. 9. Ligger lika bäst med lika? En kvantitativ studie om likhet respektive olikhet hos en idealpartners personlighet samt skillnader inom sexuell läggning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Edith Bergman; Julia Söderlindh; [2023]
    Nyckelord :Femfaktorsmodellen; personlighet; sexuell läggning; Similarity Attraction Theory; Complementary Needs Theory; idealpartner; preferens; Big five model; personality; sexual orientation; ideal partner; preference; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personlighet med utgångspunkt från Femfaktorsmodellen förhåller sig till hur en hypotetisk idealpartner uppfattas utifrån Attraction Similarity Theory och Complementary Needs Theory. I tillägg till detta gjordes en jämförelse mellan olika sexuella läggningar för att undersöka eventuella skillnader. LÄS MER

  5. 10. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Olsson Dahl; Amanda Ek; [2023]
    Nyckelord :Personality; Personality dimensions; Returns; Return behavior; Big-Five model; Opportunistic return behavior; Legitime return behavior; Personlighet; Personlighetsdimensioner; Returer; Returbeteende; Femfaktorteorin; Opportunistiskt returbeteende; Legitimt returbeteende;

    Sammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER