Sökning: "Aktionsforskning slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning slöjd.
1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER
2. En eller två slöjdsalar : En kvalitativ studie av elevers åsikter kring hur slöjden organiseras.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det problem som undersökningen bygger på är att styrdokumenten framhåller slöjdämnet som ett ämne med ett betyg, medan skolsverige oftast organiserar slöjdämnet på annat sätt. Det vanligaste sättet är att organisera slöjdämnet i en textil del med en en sal och en lärare, samt en trä- och metall del i en annan sal med en annan lärare. LÄS MER
3. ”Samma som mig” : En kvalitativ studie av barns lärande under en didaktisk iscensättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Arbetet har sitt ursprung i en nyfikenhet på barns lärande och ett personligt intresse av slöjd. Syftet med studien är att undersöka hur barns lärande kan ta sig till uttryck under en slöjdaktivitet, samt beskriva hur en slöjdaktivitet i förskolan kan se ut. LÄS MER
4. Digitala instruktioner i slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur digitala instruktioner i slöjd kan bidra till att hjälpa elever och lära sig att ta in kunskaper på ett bredare sätt än att bara få muntliga instruktioner och genomgångar från läraren. Studien är främst från ett elevperspektiv. LÄS MER
5. Inspiration och idéutveckling i ämnet slöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ämnet slöjd är och skall vara ett kreativitetsutvecklande ämne i grundskolan, detta står inskrivet i slöjdämnets syftestext i läroplanen från 2011. I slöjden skall vi aktivt arbeta med idéutveckling genom att använda oss utav inspirationskällor i inledningen utav ett slöjdarbete. LÄS MER